lördag 15 maj 2010

Titta!!!



Men TITTA då för böveln.

Ser ni? Ser ni?!! SER NI!!!!!!

Vet ni vad det är? Jo det ska jag tala om. Det är inte bladlöss!
Jag trodde det var bladlöss tills jag fick skärpt synen och tittat närmre.

Det är blomknoppar! Och inte vilka blomknoppar som helst. Det är blomknoppar till SYREN!!!
Det är helt jäkla otroligt! Vem hade anat.
Jag släntrade förbi och tänkte, undrar hur många år det kommer ta innan den blommar. Så såg jag DET HÄR!! Lycka och eufori. Glädjefnatt. Jag är närmast hysterisk och skakar över denna upptäckt.

Lite bakgrundshistoria om våran syren:
jag tror det var -07 som jag gick förbi våra grannars hus. Jag såg att deras syrenbuske hade satt en massa rotskott och bildat nya plantor. Berättade detta för mina föräldrar som tyckte att vi skulle fråga om vi kunde få lov att gräva upp ett rotskott. Sagt och gjort.
Grannen sa "JA" så det var bara att rulla bort med skottkärran och gräva. Jag och pappa gjorde det en morgon i april om jag minns rätt.
Vi planterade den sedan i hörnet av gräsmattan på framsidan. Sedan ångrade vis oss och planterade den i storrabatten på framsidan. Året efter ångrade vi oss och satte den i den upphöjda rabatten på baksidan och det är där den står nu. Varje år har jag kikat och undrat när det kan tänkas bli blommor. Jag har sett på andra unga skott i området och tänkte "det dröjer länge innan det bli blommor på den här". Men så i år! MEN SÅ I ÅR!!! Nu händer det. 2010 är året. I år får vi syrenblom.

Undrar vilken färg det är...

Föresten så finns det en liten bi-historia kring den här syrenbusken. Med plantan följde lite rötter av kirskål. Vilket jag inte upptäckte förrän senare samma år, men då visste jag inte att det var kirskål utan tyckte bara att det var en fin marktäckare. Inte förrän vid tredje planteringen av syrenen insåg jag att det var kirskål vid fötterna på den och för att inte ogräset skulle ta över började en ganska så intensiv utgrävning förra året. Utrustad med tesked grävde jag kring rötterna på syrenplantan och på dennes förre växtplats i storrabatten. Med ett tillfredställande resultat.
Nu är det dags att rensa bort kirskålen på den första växtplatsen. Där ignorerade jag kirskålen våldsamt så där är angreppet mycket stort. Men jag tänker inte ge mig nu när jag börjat. Jag har blottlagt hela rotsystemet på flera av våra ligusterplantor i häcken för att komma åt kirskålsrötterna. I 5-6 omgångar. Tre soppåsar fulla med rötter har jag kastat hittills. Jag har grävs upp en del av gräsmattan för att komma åt.
För den som inte förstår så kan jag bara enkelt uttryckt säga:

Det är krig!

2 kommentarer:

Unknown sa...

vad kul, grattis! :D

Johanna sa...

Tack. Gissa om jag kommer borra ned näsan där bland blommorna om ett par veckor =D.