onsdag 2 maj 2007

Ledsamt, besvikelse och bedrövelse

Som tidigare nämnt är våren kommen. Och med den börjar blommor komma. Hela vintern har jag väntat på pingsliljorna. Så besviken jag blev när det här växte upp. Inte alls det jag ville ha. Luktar knappt någonting och ser inte ens särskillt vacker ut. Stor besvikelse.





















Det var den här liljan jag hade i huvudet hela vintern. Precis en sån här hade jag hoppats på månad efter månad. Vackra, underbara pinstliljan Nacissus Poeticus Recurvus.
Suck. Jag får tydligen nöja mig med de andra liljorna så länge. I höst ska jag leta reda på lökar till de riktiga pingsliljorna om det så är det sista jag gör.




I övrigt så går det långsamt med plugg och annat. Det är svårt att hitta en utbildning som är berättigad till studestöd. Svaren från csn är luddiga och det finns en jäkla massa undantag och regler så att man tillslut blir alldeles yr. Tänk vad enkelt det hade varit om det bara fanns ett papper där det stod svart på vitt: Alla utbildningar med grön prick är berättigade till studiestöd.
Istället fär man till svar: "Den utbildningen du har valt är berättigad till studiestöd om du bor i västra götlalandslän, men bara halva tiden, för att kunna få resterande belopp krävs det att du inom två månader tar upp studier inom ett annat län där utbildningsprocenten inte är högre än 10%. Om det skulle vara 15%, halveras det belopp du eventuellt skulle fått om du valt en annan utbildning. För att då istället kunna komma upp i en passande studiesumma föreslår vi att du väljer två andra kurser inom det län du bor i, hoppar av den ena efter två veckor och går klart den andra, samtdigt som du läser in den ursprungliga kursen på 50%. När du är klar med tillvalskursen kan du läsa den sista hälften av den ursprungliga kursen på helfart under två veckor. Om de nu inte skulle finnas två kurser inom ditt län som du kan gå så rekommenderar vi ett kurspaket där du kan få studiestöd för de första 22 studernade timmarna, för att få återstoden av beloppet bör du vara över 25, inneha körkort och barn. Är du inte något av detta så kan du söka ett annat studiemedel som gäller för tre månader för dig som är över 20, bor själv och har katt. Eller söka ett som gäller för dig som är över 20, bor hemma och har minst 18 timmar över i veckan för att studera den extrakurs som tillkommer under 4 veckor.
Detta tillval täcker bara upp en tredjedel av det tänkta beloppet, men om du kan välja den ursprungliga kursen i ett annat län samt bara välja det halva kurspaketet vi erbjuder så kommer du upp i en summa av 2000 kr, vilket vi anser vara en lämplig summa för de eventuella utlädd du ådrar dig under din studietid...."

Hmm, jag skulle nog gärna ha jobb på csn. Jag hade nog kunnat avanvcera riktigt bra tror jag.




Inga kommentarer: