söndag 17 juni 2012

Whose line och whose line

Ja whose line ja. Tänka sig att dte är 6 år sen redan jag fann dem. Klippen på lekarna i whose line. Av och till genom åren har jag återkommit till dem och sett dem igen. Och igen. Och igen. Tillslut har jag kunnat dem utantill. Den amerikanska versionen vill säga.

Till min oförställda glädje upptäckte jag för nån månad sen att vartenda avsnitt från US whose line finns på tuben. Det är drygt 220 avsnitt. Jag har sett vartenda ett! Och jag har skratta så jag inte behöver träna magmusklerna! Snabbt gick det också. Plötsligt hade jag sett klart alla säsonger nu härom dagen, så nu har jag gått in för att se alla UK avsnitt också.
Det var ju där serien började en gång i tiden. Anno 1988 sändes det första avsnittet, och sen flyttade serien till US nån gång sent 1990-tal.

Jag har kommit så långt att jag är i slutet av andra säsongen. Om jag ska jämföra de två så kan jag inte göra det riktigt rättvist eftersom UK versionen helt enkelt är så gammal att mycket utav skämten är byggda på sånt som hände då, och som jag inte ar en aning om eftersom jag var 3 år gammal -88. Men mycket är otroligt roligt, även om det stundvis är en helt annan humor än US versionen. Ska man hårdra det så fokuseras det mer på det språkliga och litterära och satiriska i UK versionen, medan det är lite mer fysiskt och "lätt" humor i US.

 Oavsett skillnaderna är det riktigt roligt i alla fall, och jag förvånade faktiskt mig själv exakt hur mycket jag uppskattade US-deltagarna när jag i ett av UK-avsnitten läste Greg Proops och mer eller mindre fjolligt tjöt "PROOOOPS" och började klappa händer som en fånig wannabe.
För att inte tala om hu löjlig jag gjorde mig när jag läste Ryan Stiles i ett annat avsnitt.
Jag ljuger inte när jag säger att jag mer eller mindre hoppade upp från stolen, skrek "RYYYAAAAAAAAAAAAAN" och började dansa innan jag insåg hur jäkla löjligt var bar mig åt och började istället skratta hysteriskt åt min egen reaktion att jag var tvungen med att vänta att se avsnittet.
Och tänk då hur min omedelbara reaktion kommer bli när jag först ser Colin Mochries namn. Jag lär väl springa ärevarv och slita fram en trumpet att tuta i, haha. Min stora Whose line-favorit!

Jag är nog inte helt mentalt sund när allt kommer omkring...

Nu lite mer whose line.


Inga kommentarer: