söndag 14 oktober 2012

Sent omsider


Ja här var det inte uppdaterat på ett tag. Jag är visserligen inte den som är mest flitig på att uppdatera, men den här gången har det varit ovanligt tyst för att vara mig.
En del saker har hänt under min frånvaro. Min mormor blev plötsligt sjuk och gick bort i slutet av september.
Kära mormor som alltid fick mig att skratta och slita mitt hår ibland. Maken till envis karaktär har jag sällan sett. Vill gärna tro att vi var lite lika. Om inte annars kändes det så :). Jag inbillar mig att vi kunde prata om det mesta. Mormor kunde utan hämningar prata om sitt och morfars sexliv med mig, haha.
77 år gammal blev hon och min sorg är inte stor. Mormor var nöjd, kände att hon inte hade mer att uppleva och mer eller mindre väntade på att få dö.
Däremot är saknaden större. Det är märkligt att skriva i imperfekt eftersom mormor är i allra högsta grad levande för mig. Det kommer bli första julen på flera år som vi firar utan mormor. Och första påsken och midsommar. Och så kommer det vara år efter år nu. Det är en tanke jag inte är riktigt kompis med än.
Men det kommer väl.

Tänker på det rim som mormors lärare skrev till henne i skolan nån gång på 40-talet när mormor efterfrågade mer böcker att läsa.

Janet läser bok på bok
därav bliver Janet klok
 Den som goda böcker känner
Saknar aldrig några vänner

Den är ganska talande för mormor, och hon kunde upprepa den versen nästan intill dödsbädden.Trots att hon inte längre mindes stora delar av sitt liv så satt detta rim envist kvar. 

Mormor - en riktig kär människa. 

Sen har det varit begravning och jag har blivit dagmatte till en liten fransk bulldog om dagarna. Just nu 13 veckor så det är en väldigt liten vild vovve jag tillbringar timmar med varje dag. 

Det får blir allt för nu.


Inga kommentarer: