söndag 12 oktober 2008

Das Bible

Fortsatta funderingar.


Det här straffet tyckte jag var intressant:

5 mos 21:18-21 "Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom till med sig och för honom till de äldste i staden, till hemstades port. De skall säga tilöl stadens äldste: 'Det här är vår son, har är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar ooch super'. Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket..."

5 mos 24:16 "Fäderna skall inte straffas med döden för barnens skull, och inte barnen för fädernas skull. Var och en skall dö för sitt eget brott". Vänta lite nu. Det här stämmer inte. Tidigare i moseböckerna kunde man flera gånger läsa om hur barnen tiltill tredje och fjärde led skulle straffas för födernas skull. hur går det ihop?

Jag har en fråga. Vid flera tillfälle nämns meningen "tills denna dag" eller liknande. När menar man då? Dagens dato? Senaste översättningsår? Eller den tidpunkt så texten skrevs för första gången?

Jos 24:19 "... ni förmår inte tjäna herren gud, ty han är en helig gud, en svartsjuk gud och han förlåter inte era brott och synder".
VA?! Var det inte precis det han skulle göra. Det nämns ju till och mer i bönen Fader vår "... och förlåt oss våra synder". Betyder det att man faktiskt be förgäves?
Det här stämnde inte alls med det jag har fått lära mig om kristendomen. Och dessutom, vad är alla offergåvir till för om inte för att få förlåtelse och för att blidka gud? Innebär det att man bara har en chans från födseln att leva "rätt"? Gör man "fel" en gång så är det kört för resten av livet och då kan man lika gärna leva ett fritt och syndigt liv?.

Titta, titta, titta:

Dom 4:3 "Debora, en kvinnlig profet och domare i Israel". Titta, det finns till och med små glimtar av vett och sans i bibeln ändå.

Dom 18.27 "de kom fram till Lajish, till ett folk som hade det lugnt och tryggt. De högg ner folket och brände staden". Varför? Av vilken anledninge kände de sig tvugna att ha ihjäl folk och bränna städer som inte hade gjort dem nått ont? Det fridfulla folket hade inte stört, eller varit i vägen på något sätt och ändå slaktades de som grisar. Ren och skär blodtörst är vad det handlar om.

Men JÄVLAR!! Vad är det här?! Jag tar tillbaka allt om vett och sans. Det här är ju fan imig otroligt.
Läs och begrunda:
Dom 19:22-30 "Bäst de satt där i godan ro omringades huset av männen i staden, en samlilng skurkar. De bultade på dörren och ropade till den gamle mannen som ägde huse: 'Skicka ut mannen du har i ditt hus, vi skall ligga med honom'. Värden gick ut till dem och sade: 'Bröder, jag ber er, gör inte något så ont. Den här mannen är gäst i mitt hus. Nu går inte begå ett sådant nidingsdåd. Men här finns min dotter, som är orörd, och hans bihustru. Låt mig skicka ut dem, så kan ni utsätta dem för vad ni vill. Men mot den här mannen får ni inte behå ett sådant nidingsdåd'. Männen vägrade lyssna på honom. Hans gäst tog då sin bihustru och skickade ut henne till dem. och de låg alla med henne, och de våldtog henne hela natten ända till morgonen. Först i gryningen lät de henne gå ". Det som hände sedan var att kvinnan dog av sina skador på tröskeln till huset. Hennes man styckade henne i tolv delar och gav till Israels stammar!

Hur fan kan man tycka att kristendomen är en god och bra religion när sån här skit finns tryckt svart på vitt i varenda bibel världen över. Det finns ingen som kan övertyga mig om att det här är en bra religion. Inte när sånt här skräp finns i tryck som en del i kristendomens historia. Och det är inte första gången det här förekommer.

Det finns också beskrivet hur en stad med för många manliga invånare får i uppdrag att röda bort orörda fölvikor från en by i närheten. Precis som vildar och barbarer ska de kidnappa oskyldiga och tvinga dem till underkastelse. Läs Dom 21:16-25.
Är det verkligen ett hyggligt folk, ett utvalt folk välsingat av gid som beter sig på det sättet.
Ja, gud skapade människan till sin avbild, och än så länge verkar det ju stämma. Gud själv är ju i vissa avseenden helt hänsynslös, aggressiv, blodtörstig, vansinnig, opålitlig och liten konstant av en galen hybris utan dess like.
Egentligen borde jag inte vara förvånad. Vad annat hade jag kunnat vänta mig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du borde bli journalist eller krönikör! Vet ingen som skriver så bra som du.. dessutom, blir du känd krönikör kan jag skryta om att ha suttit bredvid dig på lektionerna i drygt tre år och lyssnat på rally.. :D mycket bra johanna!

Anonym sa...

hehe, de hade varit nått. Mne jag tror inte att jag skulle ha ord så det räcker =D:
Men det hade varit ett väldans gött yrke!