tisdag 14 oktober 2008

Eftertankar

Ok, nu börjar jag bli lugn igen. Jag kan bara inte förstå mig på hur vissa texter som finns i bibeln fortfarande får vara i tryck. Är det just därför att det är en bibel?

Jag menar absolut inte på nått sätt att förlöjliga eller dumförklara människor som är troende, långt därifrån. Det finns många i min närhet som är religiösa och jag skulle aldrig drömma om att försöka få dem att släppa sin tro. I själva verket skulle jag faktiskt vilja ha en själv (tro det eller ej). Tyvärr kommer det aldrig bli kristendomen för egen del, men det finns ju så många andra religioner, så nån gång kommer jag väl hitta den som "passar" mig.

Jag har försökt läsa bibeln med öppet sinne, vilket kanske verkar svårt att tro med tanke på inläggen, men när jag skrev dem var redan sinnet fyllt av ilska, häpnad och sorg att inläggen fick en "liten" anstrykning av det. Men när jag läste (och fortfarande läser) försöker jag hålla ett öppet sinne. Jag fösökte till en början inte att lägga allt för stor vikt vid den totala manschauvinism som genomsyrar hela bibeln, men när det förekommer hela tiden i en eller annan form kan jag inte "hoppa över" det mer. Och droppen blev just den händelsen med den våldtagna bihustrun. Om bibeln hade varit en ny bok som hade skrivits för första gången i dag skulle aldrig sådana texter få förekomma. Och det gör mig arg, förbannad, frustrerad, ledsen och beskviken att se att de texterna fortfarande finns med i i bibeln i modern tid.

Jo, jag vet, bibeln är gammal och det kanske till och med är så att just den berättelsen inte predikas längre, men varför finns den då kvar? För så längde den faktiskt finns kvar i bebeln är den ju en del av religionen, och en religion med texter om sådan fullständig respektlöshet, hänsyslöshet, empatilöshet och blodtröst (jag vet jag upprepar det ordet ofta, men jag tycker att det än så länge är signifiktivt med religionen) är för mig hel obegriplig hur man kan tillåta sig bekänna sin tro till. Det är faktiskt en stor sorg för mig att se och höra människor tillbe en gud som lät sådana fruktansvärda saker inträffa.

Om man hade läst detta i en tidning idag t.ex:

Ung kvinna brutalt våldtagen av flera män - dog av sina skador och styckad av sin man.

hade alla gripits av ilska, sorg, frustration, hjälplöshet, modlöshet och mer. Både kristna och ateiser. Varför är det ingen som reagerar så när man läser om samma sak i bibeln? Varför är det ingen som protesetrar mot att texten finns där som en del i kristendomen? Varför tillåts dessa texter fortfrande finnas? Bibeln har ju blivit redigerad och omskriven förr, varför skulle man inte kunna göra det igen?

När sådana händelser sker i bibeln är det inte undra på hur den religiösa världen i bland ser ut. Man kan grunda sig på bibeln i fråga om månggifte, tvångsgifte, våldtäkt, mord mm och hävda att det var guds mening.

Det är bara en stor sorg för mig att se. Det gör mig ont och jag blir fruktansvärt ledsen helt enkelt.

Inga kommentarer: