måndag 27 oktober 2008

Paus

Jag har inte släst bibeln de senaste dagarna. Kände väl någonstans att jag var tvungen att ta en paus från bibelläsandet, annars går jag ständigt omkrig och är arg. Och arg är inte kul att vara.
Jag får helt enkelt syselsätta mig med annan läsning tills jag kan vara "objektiv" nog att börja igen. Dessvärre har jag redan läst ut alla böcker vi har här hemma =).

Någa, nått annats får jag göra i alla fall. Som att börja fundera på julklappar t.ex. Vi har gjort om lite av traditionen i år. Alla vuxa i hushållet ska endast köpa två julklappar var för max 400 :- som ska passa för alla i familjen. Dessa klappar ska sedan slängas ner i en säck för att sedan delas upp bland de vuxna så alla får två klappar var (ej sina egna). Ska bli intressant.
Det är nämligen lite fånigt att julfirare mellan 20-50 år ska sitta och plita ner sina önskelistor, vi är ju inte barn längre. Våran ju är nog egentligen ganska annorlunda över lag. Vi åker inte iväg till en massa släktingar, vi har inget julbord, vi har ingen Kalle-tradition eller så. Våran jul går till såhär:

9.00 Frukost bestående av tomtegröt och limpa med prickig korv. Ok, det här är lite tradition.

12-14.00 Lunch för den som vill. Oftast har vi gjort en liten symbolisk julskinka som äts upp nu. Annars är det varfritt vad man vill äta. Pizza, korv, sallad, vad man vill.

Det är de fasta tiderna vi har. Utöver det öppnas det klappar när man vill, tittar på Kalle om man vill eller går ut och grillar. Middagen brukar bara bestå av rester från lunchen, men oftast är alla så mätta av allt godis och sånt som finns framme att ingen vill ha nån middag.
En jul dukade vi inte ens fram lunch eftersom ingen var hungrig. Vi åt jullunchen dagen efter istället. Härligt med fritt julfirande =D.

Konstigt nog är det bara just nu som jag ser fram emot julen. När vi är i december kan jag lova att alla julstämning är som bortblåst.

Om man bara hade fått lite snö, hade det varit nått.

Inga kommentarer: