måndag 8 februari 2010

Glassbakelse



Inspirerad av Pernilla och hennes idé för sin dotters kokvrå satte jag mig i går kväll med en virknål och lite tråd för att se vad som hände.
Jo, en glassbakelse hände! Har inget mönster på den, eftersom jag kom på den allt eftersom jag virkade. När jag gör en till ska jag vara mer uppmärksam på olika maskor, stolpar och antal av desamma.

Något mindre gott än glass kan jag också rapportera om. Jag skulle fiska upp en död maffioso (sorgmanteltetra) ur akvariet. han satt fast bakom pumpen och jag var tvungen att lirka för att trassla ut honom. Tro fasen att fiskeländet spricker och i akvariet far det runt likdelar som smetar sig fast överallt och stinker Tarzan (för att citera käre far). Jag var tvungen att utrymma och vädra efter att jag slängt den stackarn.
Eftersom akvariet var kontaminerat var jag tvungen att göra rent. Inte kan vi ha firrar som simmar omkring bland likdelar av deras forna kamrat. Under 2 och ½ timma tömde jag akvariet, sköljde växter, och döm om min förvåning, hittade YNGEL!
Jo, det är alldeles sant. Efter att jag tömt ut likvattnet såg jag att det var något som rörde sig i botten bland sanden, och ögonen höll på att ramla ut när jag såg ett litet svart yngel. Kvickt som attan hällde jag tillbaka lite av vattnet och kunde fiska upp det stackars ynglet och placera honom i en kopp med akvarievatten. Sen var jag ju tvungen att ringa käre far och berätta att jag hittat ett yngel som överlevt alger och lik. Han blev lika förvånad som jag.

Jag grävde vidare och hittade ytterligare tre yngel som alla hamnade i koppen.
När jag sedan gjorde i ordning akvariet igen fick de en egen avdelning, precis som jag gjorde med guppysarna förra året.
De här ynglen är troligen black molly och är något av houndinis verkar det som. Två stycken har lyckats klämma sig ut till det övriga akvariet. Nåja, finns inget jag kan göra åt det. Har de överlevt förut bland de stora firrarna så kan jag bara hoppas att de gör det nu också.
Roligt med yngel igen.

En gammal firre dog, 4 nya yngel hittades. Livets kretslopp i ett akvarium på 60 liter.

Inga kommentarer: