söndag 31 oktober 2010

Lite kaka, lite puts



Jag bakade både bröd (nja, baguette snarare) och cheesecake igår. Båda blev mumma! Jag var lite tveksam till baguetten eftersom den skulle kalljäsa (i bara två timmar!) och jag bakade den på torrjäst. Men det funkade bra! Gör jag om den ska ja nog varmjäsa den i varje fall. Jag inbillar mig att den blir luftigare och inte lika kompakt då.
Att cheescaken skulle bli god visste jag långt innan den var färdig. Jag hade väl råkat smaka på smeten ett par gånger, hehe.
Det jag skulle vilja ändra på är att ha lite bär eller liknande emellan själva ost-krämen och digestivebotten. Den är väldigt söt som det är nu, och lite syrliga bär hade nog gjort pricken över I.



Jag tycker nog att det roligaste hushållsarbetet är att putsa. Man ser resultatet med en gång! Den här lyktan är inte så blank som den skulle kunna vara, men den är ca 12 år gammal och har inte varit putsad en enda gång genom de åren... det kanske man ser på bilden till höger, hehe.
Mina naglar sprack och mina fingrar ömmade efter den timman av hårt gnuggande det tog att få den glansig igen.
Men jag tänker mig att om jag är noga med att putsa i fortsättningen så kommer den bli riktigt guldglänsande igen.

För övrigt är/var det tidsomställning idag.
Den lättaste någonsin om jag får säga så. Tidigare år har jag gått omkring och tänkt på att klockan vridits fram eller tillbaka.
Denna gång har jag inte tänkt alls.
Jag har nog varit för upptagen med all städning.

Det är sista oktober (och en gammal kompis' födelsedag, Grattis Elin), nu bröder det 11 månader innan nästa oktober kommer.
Nu är det november som väntar. En hel del födelsedagar, och jag vet inte vad jag ska köpa till min bror!! vad vill han ha? (som jag har råd med)
Det är helt omöjligt att hitta på något. Än värre kommer det bli att hitta på något i julklapp.
Suck, min fantasi är slut...
Jag vill hitta på något genomtänkt, roligt och användbart...
Som..... vad?

Nej, nu svamlar jag som Richter i Välkommen åter. Dags att göra nått annat.

Inga kommentarer: