måndag 11 oktober 2010

Måndag

Deeeet är mååååndag morgon. Och mitt huuuvud är så tuuuungt...

Eller hur går den gamla låten? Fast den stämmer inte så värst väl in på mig just nu. Visserligen ä det måndag, men det är inte morgon. Och mitt huvud är inte det minsta tungt.
Det är ju soligt och fint. Inte kan man hänga med huvudet då. Trots att man spillde ut olja över den snygga tunikan man hade tänkt ha på sig idag.

Det är bara att byta med ett leende.

Jag hade väl tänkt måla färdigt min bild idag... lite väl optimistiskt kanske, men måla lite grann på en i varje fall. Att det ska vara så svårt att kunna skugga gröna nyanser. Hur jag än försöker så får jag inget djup. På något sätt måste det bara gå.

Jag försöker komma på något att ge min mor i födelsedagspresent.
Jag försöker komma på något att ge min far, min mor och min äldsta lillebror något i julklapp. Plus en anonym julklapp som vi ska spela om.
En ganska rolig grej vi har tänkt inför årets jul. Alla i familjen var inte helt nöjda med julklappsdragningen, så nu har vi tänkt annorlunda i år. Först och främst så ska man köpa en julklapp till varje familjemedlem. En adresserad klapp.
Sen ska man köpa en klapp som inte ska adresseras till någon. De oadresserade klapparna ska man spela om. I vårt fall blir det fem oadresserade klappar.

Spelet går till så här:
Klapparna läggs i en hög på ett bord. Runt om bordet står vi i familjen. Var och en i ordning får slå en tärning. Får man en etta eller en sexa så får man ta en klapp ur högen. Får man ett annat tal får man vara utan klapp. Detta gör man tills det inte finns några klappar kvar. Utdelningen på klapparna kan således vara ojämn.
Sen inleds del två i spelet. Under en viss tidsrymd, säg 10 minuter, så spelar man samma tärningsspel. Fast denna gång betyder ettan och sexan att man får lov att ta en klapp från en annans hög. När tiden runnit ut är spelet över och man får öppna de klappar man vunnit.

Det kommer bli roligt!

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Det är nästan så vi gör hos pappa varje år. Fast då får alla gå och välja ut varsitt paket bara.. Inte så avancerat.. vi kanske borde övergå i en tärning vi med!! :)
Fast vi är ganska många iof..

Förresten som svar där om inlogget.. Jag tror att det kan ha vart så att du loggade in och så sparades lösenordet? Så var du redan inloggad när du tryckte nästa gång?
Det är det enda jag kan komma på, för när jag provar så verkar det som att man behöver logga in iaf.. Det står ju inget som skulle vara jättehemskt om det kom ut.. Men ja, får jag välja så helst inte. :)

kramis

Johanna sa...

hehe, jag som trodde vi var nytänkande här ;-)! Med julklappsspel och allt.
Jag tror nog att tärningsspelet blir roligare ju fler man är. Då kan ju spelet hålla på lite längre :).

Ja, så kan det ju ha varit. För säkerhets skull håller jag adressen i huvudet i varje fall :).