onsdag 25 juli 2012

Renovera mera

Anledningen till min tystnad här på bloggen stavas renovering. Mina föräldrar var iväg på semester förra veckan och i brist på att ha något att göra tänkte jag renovera åt dem som en överraskning tills de kom hem. Ja nån överraskning var det väl inte riktigt eftersom jag var tvungen att höra med dem om de ville ha renoverat, men de visste inte hur jag tänkte renovera. Vilka färger och mönster och sådär. 

Min tanke var att jag skulle använda lite av det vi hade hemma i tapetväg och färgväg, så det var ganska självskrivet att hallen (renoveringsobjektet) skulle gå i grått.

Tog dess värre ingen bild från allra första början utan får nöja mig med startbilden efter att taket är betsat och den gamla tapeten börjat rivas ner.


Utrymmet ovanför trappan. Jag kan med lätthet säga att det är det svåraste jag gjort i renoveringsväg. På stegarna hade jag två masonitskivor som jag balanserade på när jag betsade, målade, tog ner- och satte upp tapeter. Stegarna vilade på en 3 cm bred kant och allting gungade oroväckande hela tiden,. 

Efter att listerna fått färg

Golvet efter slipning

Grundmålat


Målat med täckfärg, ljusgrått, samma som trappan.

Tapetsering. Min gamla mönstertapet blir fond till de övriga väggarna en enkel grå nyans. 

Färdigtapetserat (man kan nästan tro att bilden är svartvit, haha)

Klart! Mäblerna är samma som tidigare, slitna och hemska, men de får duga. Tavlorna är tidningar från -44 och -45 som berättar om Hitlers och Goebbels självmord och krigsslutet, lampan åkte vi snabbt och köpte på Ikea och ljushållaren är mammas 40-årspresent som aldrig hittat en plats här i huset. Nu fick en en comeback. 

Så det är vad jag har gjort. Jag har också renoverat en liten hylla åt Fanny. Marcus vill att jag ska göra en speedpainting, så den ska jag ta tag i. Och Fanny har bokat in mig för golvläggning och tapetsering. Och just det ja, jag måste ju fortsätta med körkortet också.

Och igår fick jag äntligen pratat lite med våran nya granne. Supertrevlig och rolig! hon ska ha barn i november!

Inga kommentarer: