lördag 10 februari 2007

Melodifestival 2

Så var det dags för melodifestivalen igen.
Överlag kan man konstatera att folk den här veckan hade satsat lite mer på utseende. Fina kläder (för det mesta), smink och hår, vackert vackert.
Startfältet var dessutom mycket, MYCKET bättre än förra veckan.
Nåväl. Redovisning.

Låt nr.1 'Rainbow star' med Regina Lund.
Hon hlåsar och väser fram låten. Jag är inte känt dör att bruka lyssna på texterna i låtarna, men Regina gjorde det totalt omöjligt att ens förstå något annat än 'rainbow star' (sjäng hon det? jag minns inte). Låten i sig låter som filmmusik eller reklammusik till my little pony eller barbie. Man kan undra om Regina & co var inspererade av Fugelsang (stavning?) med sina vita dräkter. Men jag gillar de röda vantarna.

Låt nr.2 'Trying to recall' med Marie Lindberg.
Spelar hon på riktigt? I så fall så ett stort plus för fint gitarrspel. Hon sjunger enkelt och klart med en liten ledsam underton. Rena toner och myclet behaglig att lyssna på. KÄnns skänt efter all musik med förvrända röster, falska toner och blipp bliopp tjong tjong bakgrundsmusik.

Låt nr.3 'Amanda' med Jimmy Jansson.
Åter igen låtsasspelas det på scen. Tre stycken speedade bröderna Herreys inledes låten som man kan höra redan nu platsar bland discoskivan 2007 (som kommer spelan på alla skoldiscon i år). En salig blandning av Hellström-komp och hej hej monika. Första låten med tonartshöjning, värt att notera. Jimmy ser ut som ett typisk flick-idol, alla 12-åringar dreglar över honom.

Låt nr.4 'What's your name' med Cosmo4.
Han inte jag hört den här låten förr? Nynnade med hela låten från början tillslut, en låt som förövrigt var renodlad pop, vilket är en musikstil som jag inte gillar så värst mycket.

Låt nr.5 'Allt vi en gpng trodde på' med Lustans Lakejer.
Fyra medelålders herrar som försöker bli tonårsidoler. Skrattretande. De har tillochmed en variant av bransta city släckers-klappen. När 50-åriga gubbar sjunger om 'flickor' och betonar ord som 'oskuld' och dessutom heter Lustans Lakejer , bör man se upp.
'Sätta flickors hjärtan i brand', yeah right!

Låt nr. 6 'Kom' med Jessica Andersson.
Vad har hänt med hennes röst? Låter som ett barn ungefär. Känns som låten ligger för högtr för henne.
Jag gillar låten i alla fall. Tycker den är bra, och Jessica gjorde en strålande tonartshöjning.

Låt nr. 7 'Första gången' med Anne-Lie Rydé och Svante Thuresson.
Jazzballad från 60-talet. Precis en sån här låt tänker jag att en gammalt underhållningsband spelade på restauranger för en sisådär 50 år sedan. Klänningen klär inte Anne-Lie alls.
Svantes svar på tal var klockren.

Låt nr. 8 ' The worrying kind' med The Ark.
Jag har aldrig gillar The ark.
Här är det åter låtsaspel som gäller och låten är Abba all over again (tycker jag). Beröm för kläderna. Detta är garanterat de första biodraget jag kommer minnas från den här omgången.
Låter lite boogie-woggie, därför bli det lite paradoxalt när ola skruttar omkring u sin korta silmerkavaj och vida byxor. Stilarna stämmer inte med varandra och derför blir resultatet bra. Och konstigt nog så sitter jag och gungar med i låteg. Gillar den faktiskt.

KUNGEN!
Luuk, Luuk. UNDERBARA Luuk. FANTASTISKA Luuk. STRÅLANDE Luuk.
Snygg som tusan i Jessicas gamla avlagna kläder. En läckerbit i lyxförpackning.
Vem kan inte älska Luuk? Han gör allting med glans. Han verkligen i sitt esse. En njutning för ögat.
Han är mer än halva anlednigen till att jag hänger mig fast vid melodifestivalen i år.
Underbara Luuk. Hoppar du får MÅNGA fler uppdrag i tv så hela sverige, nej världen kan få skåda denna gudabenådade människa.
LEVE LUUK!!







Inga kommentarer: