söndag 4 februari 2007

Melodifestivalen.

En någon sen utvärdering om melodifestivalen som gick av stapeln igår.
Vi börjar omgående.

Låt nr. 1 "Money" med Elin Lanto.
En salig röra av Paris Hilton, Britney Spears, Jessica Simpson och andra diverse kända och ytliga tonårsidoler. För mig en låt utan något vidare innehåll. Hela framträdandet genomsyrades av materealism. Ett plus för kläder, och en hyffsad sånginsats.

Låt nr.2 "Anything but you" med Andersson & Gibson.
Även här en blanding av olika stilar. Denna gång av Simon & Garfunkel (som Christer Björkman konstaterade efter deras framträdande) och Country/bluegrass (hästjazz för att citera min min kära fader). Stämmorna var vackra, men det är dte inte man kommer ihåg. Man minns Anderssons (eller är det Gibsons?) rosa korsett som ser helt malplacerad ut.

Låt nr.3 "Samba sambero" med Anna Book.
Personligen så var det otippat att denna låten skulle vara en av de bättre i startfältet. Jag har inte gillat Anna Book som person någon vidare innan, men tyvärr måste jag säga att hon gjorde bra ifrån sig och visade faktiskt prov på att hon är professionell. Minus för tuttifrutti dansöserna/dansörerna.

Låt nr. 4 "Clubbin (stavning?)" med Addis black widow.
Startfältets absolut värsta. Järry (eller Pärry =)) Fluff och en gräddbakelse som tjuter fram falska toner i hopp om att någon ska träffa rätt. Sorgligt nog inträffar aldrig det.
Även den första gruppen på scen som har med sig instrument ut på sen, vilket jag tycker är fånigt. Varför ska man låtsas-spela på gitarr när all musik redan är förinspelat? Ett "plus" kan ju vara att det är just detta som gör att man minns dem...

Låt nr.5 "Move" men Andreas Lundstedt.
Jisses, jag trodde aldrig att låten skulle sluta. En tre minuter lång refräng där trummor och melodi aldrig ändrades. När låten gjorde en paus i slutet trodde jag äntligen att EP anfallet var över, men när det visade sig att låter drog igång igen så tittade jag på resten under "mute" och tänkte att ett plus får Andreas för sin klädles. Den passade honom.

Låt nr.6 "Jag tror på människan" men Tommy Nilsson.
Man kastas in i låten som börjar som en klasisk sötsliskig ballad. Efter en stund förändrades den dock och flyttades ett pinnhål högre upp. Den förvandlades till någon form av mjukrockballad. Tommy själv sjunger med sin ganska sköra och stundtals gälla röst. Trots detta så framför han låten med så stor intensitet att det blir helt ok.

Låt nr. 7 "Hypnotized (stavning?)" med Sofia Berntson.
Elena Paparizo (stavning?)! hela arragemanget känns plagierat till tusen. Inte ett dugg nyskapande och låten har jag redan glömt av. Det som dock inte lämnar mitt minne är den gröna korta morgonrocken hon hade på sig. Hann hon inte byta om? Tillsammans med de andra färgglada figurerna såg de ut som en fruktskål eller som barnprogrammgänget "Allt och lite till" i en liten ny tappning.

Låt nr.8 "God Morgon" med Uno & Irma.
Spontat: dagisvisa. Känns lika klämmkäckt som 'Sommar och sol' from tv-serien 'Hajk'. eller som 'Sudda sudda sudda bort din sura min' kombinerat med lånade ackord från Gessle. Återigen så har vi trista mörka kläder att titta på, det enda "spännande" var en orange blomma i håret på Irma. Även detta gänget kör med låtsas-spel på instrument.

Summa summarum:
Luuk var kvällen kung. Det är inget att diskutera! Fullständigt bländande insats. Lukk var kvällen stora höjdpunkt och jag hoppas att fler i Sverige inser och lovprisar hans stora geni.

Väldigt tydligt kunde man konstatera att årets fär är svart, men med alla dessa svartklädda figurer i tävlingen fick mina tankar att gå till begravning. och aldrig tidigare i mitt liv har jag sett så många människor som inte verkat lägga ner mycket tid på sin framtoning. Många utav deltagarna såg ruffsiga och slitna ut och man undrade verkligen om de ens ville vara där!

I den övriga underhållningen måste jag säga att Philippa Bark var strålande. Men den musikaliska resan För Judy tröttnade jag nabbt på.
Överlag var kvällen helt ok. Och att det var Tommy och Anna som gick vidare var helt ok för min del. Jag hade inga favoriter och startfältet var, i min mening, väldigt dåligt.

Inga kommentarer: