måndag 19 februari 2007

Tredje melodifestivalen.

Jo, jag vet att jag är ett par dagar sen, men bättre sent än aldrig.
Förresten så fick jag glada nyheter jag tänkte berätta om innan jag redovisar den tredje melodifestivalen.
Efter mycket om och men så har mamma övertygats om att skaffa ett el-piano iställer för ett akustiskt (skriver man så?). Superglad! Slippa hålla på och stämma. Pianot kommer hem på tisdag (förhoppningsvis) och det här kommer bli årets höjdpunkt =).

Nåväl, här kommer redovisningen av melodifestivalen.

Låt nr. 1 'Cara Mia' med Måns Zelmerlöw
Verserna är urdåliga. Monotoma och man hör knappt vad Måns sjunger. Men det repar sig när man kommer till refrängen. När Måns sjunger ut i högre toner kommer han till sin rätt.
Hela låten är någon slags disco-latino-stil. Ingen av de stilarna är mina favoriter, men låten är ändå helt ok.
Känns dock som om det var två olika låtar som man försökt pussla ihop utan att man lyckats riktigt.

Låt nr. 2 'Drop dead' med Missmatch
Inte bra, nej inte bra alls.
Båda tjejerna hade mått bra av en röstcoach. Den ena fåsar och sväljer ord, den andra så så gäll att det inbland skär i mina öron. Passar inte ihop med varandra och passar inte ihop med låten. Kan tänka mig att en sån här låt spelas på ett träningspass.

Låt nr. 3 'Live Forever med' Magnus Carlsson
Anar jag disco?
Typisk en sådan här melodi kan jag tänka mig att svenska producenter slänger in som startmelodi i typ Sailor Moon eller liknande.
Det är för mycket falsett för herr Carlsson. Kära Magnus kan inte nyttja sitt fulla register och jag hade gärna hört lite mörkare toner. Magnus har både sjungit bättre och klätt sig bättre.

Låt nr. 4 'I mina drömmar' med Sheida
Låtsasspel igen?!
Varför är sångerskan klädd som om hon vore på countryfestival? Beröm för stämmor, men själv tycker jag inte den här sortens musik är särskillt tilltalande.
För mycket gälla toner av intstrumenten. En massa plingplong.
Jag hör knappt skillnad på vers och refräng.

Låt nr. 5 'The Arrival' med The attick feat.Therese
Den allmäna stilen i år måste vara disco!
Och eftersom disco inte är en favoritgenre hos mig så skulle jag ljuga om jag sa att jag gillade låten.
Therese höll en väldigt fin hög ton, men skulle önska att hon höll den längre.
Den enorma cd-skivan var en rolig idé. Stilen känns BWO.

Låt nr. 6 'When the night comes falling' med Sebastian.
Varför ska det vara en äkla massas låtsasspel hela tiden. Låter lite grann som The Ark.
Sebastian ser ut att vara en blandning av Darin och Peter Jöback, och han ser ut att vara över 30 år gammal.
Kläderna lämnar mycket att önska, men efter första refrängen tänker jag inte så mycket på det längre. Strålande.

Låt nr. 7 'För att du finns' med Sonja Alldén.
Skönt att äntligen slippa discot. Wow, Sonja har garanterat starfältes bästa röst. Innan Christer Björkman sa att hon hade skrivit låtar till t.ex Shirly Clamp så tänkte jag faktiskt att Sonja lät lite som Shirly och att låten var en typisk Shirly-låt. Det första jag tänkte på när jag såg klänningen var Molly i den lilla melodifestivalen.
Sonja hade varit ännu bättre om hon hade gått upp till högre toner.
Har hon snott Carolas fläkt?

låt nr. 8 'Jag måste kyssa dig' med Nanne.
Nanne har garanterad haft snyggare kläder. dessutom tycker jag att det kan vara dags att ända frisyr. Den tjocka lyggen hon har passar inte riktigt på Nanne.
Fick de slut på ord, är det därför hon sjunger Aha efter varje mening i versen.
Väldigt bra refräng.


LUUK ÄR SNYGG OCH UNDERBAR.
STRÅLANE. VAD MER KAN JAG SÄGA?
MER AV LUUK. MERA MERA!!!



Inga kommentarer: