onsdag 26 november 2008

Förtjänst

Haha, nu får man vad man förtjänar.
Regnigt och tio plus idag. Jaja, man får inte dåligt samvete att man stannar inne i alla fall.
Varför svarar inte den ena folkhögskolan på min ansökan. Jag måste snart skicka in min ansökan om studiestöd och då vill jag görna ha svar...
Fast man kan ju skicka efter studiestödet i alla fall, men jag vill gärna ha en sak klar innan jag börjar på nästa.

Annars skriver jag mycket på olika bloggar nu för tiden. MASSA text skriver jag. Mestadels om kläder, men även det senaste om olika länder och världsdelar. Jag börjar bli rikigt bra på geografi på gamla dagar. Som att gränsen mellan USA och Kanada till största delen dras vid 49:e breddgraden. Jag känner att jag riktigt kan briljera med min fantastiska geografikunskaper, haha.

Alla födelsedagar är stökade ur världen så nu är det julförberedelserna som börjar. Jag har visserligen redan handlat mina julklappar, men det ska putsas och fejas, och bakas och korvas och jag vet inte vad innan jul, så man har ju alltid det att se fram emot. Vi har äntligen börjat bli lite mindre traditionsbundna här i huset nu. Förut var kära mor lika rabiat som en bångstyrig åsna när det gällde förändring. Det ska vara en EXAKT sån här gran, EXAKT sån här mat, EXAKT så här många paket, vi ska fira julafton efter EXAKT de här tiderna med mera, med mera. Det tog fader 20 år att övertala mamma att ha färgglada lampor i granen, ha en tjockare, vacker kungsgran istället för en tanig rödgran, och att skippa det på julborden som man aldrig äter. Som kalvsylta, blodkorv och annat ruggigt.

Numera är det till och med roligt att fira jul. Förut var det bara en ständig plåga med klimax att öppna presenter i 20 minuter, sen ett otorligt antiklimax över att julklappsöppnandet inte vara de längre. Plus att man sedan skulle flänga omkring till varje släktmedlemm och äta ungefär 14 julbord så det sprutade prinskorv ur öronen. Pust. Nej, jag fördrar vår otraditionella med mycket mysiga jul.
Den sista förändringen mot en helt otraditionell jul är dessutom i antågande. Vi funderar på att duka upp med en slags italiensk buffé istället för julbord. Visst, skinkan behåller vi, men annars vill vi prova nytt. I alla fall jag och fader. Det finns ju vissa ultrakonservativa krafter här i huset (yngsta bror och mor) som fasar för mer förrändrningar.
Nu vill jag bara att vi ska skaffa en gran som är 120 cm hög med en omkrets på 5-7 meter. Jag vill ha en liten tjockisgran i år som jag kan spraya helt vit och bara ha en massa silver och guldprydnader i... kanske några röda också. Får se hur mycket av mina idéer jag får igenom, hehe.

Sen är det nyår, sen är det 2009, sen är det plugg hoppas jag), sen är det vår och då ska hela framsidan blomma blått, vitt och rosa. Jag har enorma förväntningar. I min fantasi kommer det vara alldeles lummigt och vackert och dofta ljuvligt, dessutom kommer det vara dags att plantera tomat och paprika igen och att ansöka om att börja studera litteraturvetenskap (igen). Sen är det brors student, sen är det sommar och vara-i-trädgård-tid, sen är det höst och förhoppingsvis plugg, sen är det födelsedagar igen, sedan julförberedelser, sedan julafton, sedan nyår sedan 2010, sedan plugg och så vidare.....

Undrar hur mycket som kommer slå in.

Nåja, nu är det lunch i alla fall.
Goddag!

Inga kommentarer: