lördag 8 november 2008

Kalas

Ett gammalt hederligt uttryck. Kalas. Idag kommer det till flitig användning. Mor fyllde som bekant 50 i söndags och idag ska det största delen av släkten komma och fira henne.
Det är vid sällsynt tillfällen vi samlar stora släkten så vissa av de som kommer jag jag inte sett på med än 5 år. Vi har delat upp släkten i tre delar. Lilla släkten, stora släkten och hela släkten. Det kanske är fruktansvärt ointressant att veta hur de tre kategorierna ser ut, men jag har inte så mycket annat att göra nu när man har städar och fixat inför ikväll.

Lilla släkten:
- mormor
- moster med man och ev. barn.
- farmor
- onkel med fru.

Stora släkten:
- mormor
- moster med man och ev. barn
- farmor
- onkel med fru
- mammas faster med man
- mammas farbror med fru

Hela släkten:
- mormor
- moster med man och barn
- farmor
- onkel med fru
- min kusin 1
- min kusin 2 med flickvän och barn
- mammas faster med man
- mammas farbror med fru
- mammas kusin 1 med man och ett barn
- mammas kusin 2 med man och tre barn
- mammas kusin 3 med fru och två barn
- mammas kusin 4 med fru

Och mer än så är det inte. Ganska skönt med en liten släkt. Många blev förvånad över hur få vi faktiskt är, hehe. Men det är fruktasvärt gött att vi inte är fler. Stora släktsammankomster har aldrig varit min grej. Och jag ser fram emot nästa år när vi inte ska ha nått firande alls.
Nu dröjer det ungefär 2 och en halv timma tills gästerna kommer. Allt är städat och fint, smörgåstårtorna är inhandlade, drickorna är på kylning så nu är det bara till att räkna ner.

Inga kommentarer: