måndag 26 oktober 2009

Mörker och elände

Vi ställde tillbaka klockan en timma natten till i söndags (läs igår).
Finns det en dag som jag avskyr mer på detta år? Nej, det gör det inte.
Nu mörknar det redan vid 17-tiden på eftermiddagarna vilket är ångsetframkallande. Jag avsyr det hett. I själ och hjärta. Jag vill ha sommarljusa nätter året om. Basta!
Och ännu värre kommer det bli.Framåt jul så mörknar det vid15.30 redan och det kommer dröja ända till mars innan kvällarna är så "ljusa" som nu, och seda en ännu längre väntan tills man får det riktiga ljuset tillbaka. Till dess sitter man i mörkret och frsöker skapa sig lite energi på artificiell väg. Har tänt alla lampor i varje run jag är i för att låtsas att det är solsken. Patetiskt? Må så vara, men hur ska man annars kunna ta sig igenom det långa mörka helvete som vintern är, med någorlunda vett, sant och balans när våren kommer åter?

Nu börjar det eviga bockandet. Jag bockar av dag för dag tills vintersolståndet, och sedan till nästa tidsomställning. Bock bock. Det här ärdag två i mitt bockande. Jag vill inte tänka på ad som återståe. Det är bara att ta det dag för dag och inte drabbas av panik.

Märks det att jag inte alls uppskattar när vintermörkret stormar?
Bra, för jag uppskattar det inte alls. Nej, inte ett dugg.

Nu får jag ta och fundera på en en födelsedagspresent till mor och far som kommer fyla inom ett par veckor. 51 och 52 blir de i år. Jag tom tyckte nyss de fyllde 40.
Håhåjaja, man märker att man börjar blu gammal när man tycker tiden går (för) fort ;-).

Ha en så trevlig dag det går.

Inga kommentarer: