onsdag 21 oktober 2009

Överraskningar i trädgården



Har ni sett?!

Den här hittade jag i drivbänken i förrgår! En överlevande vattenmelon. Visserligen inte stor, men röd, söt och mycket god.
Hur fasen har den kunnat överleva kan man frågade sig. Jag hittade två andra i samma storlek, men de hade blivit angripna av någon form av mögel så de var alldeles mjuka och svampiga. Men den här var krispig och fin. Precis som vattenmeloner ska vara.
Det är häpnadsveckande att den har överlevt minusgrader, stormar och snöblandat regnt. Det som jag tror skyddade den var att den låg halvt under jord och var omgärdad av vissnande löv.

Men det är ju ändå makalöst. I 4 års tid kämpade jag för att få meloner, och i år när jag lyckas, kan jag skörda dem ända in i oktober. Helt sanslöst.

Jag fick lära mig att meloner ä oerhört känsliga för kyla, och vill absolut inte ha temperaturer under 15 grader!

Jag är så glad att jag hittade den här raringen att jag är varm i hela magen.

Inga kommentarer: