torsdag 4 mars 2010

Äpple päpple



pirum parum kråkan satt på tallekvist. Han sa ett han sa tu, ute ska du vara nu.
Är det inte så den gamla ramsan går?

Jag har målat äpplet ovan. För en kvart sedan ungefär. Varför undrar de nyfikna. Jo, det är en uppgift jag har fått i min målerikurs. Vi ska måla ett äpple, ett päron eller en banan och vi får endast använda färgerna gult, blått, rött, vitt och svart.
Vi hade bara ett grönt äpple hemma så, det fick bli ett grönt äpple.

Jag är ganska nöjd. Bortsett från den hemska skuggan!! När jag målade den första linjen så skuggan skitbra ut, men jag tänkte "jag tar i lite grann" och det skulle jag inte ha gjort. Det såg ut som ett hål bredde ut sig framför äpplet och jag fick panik.
Vattnade, torkade, vattnade, torkade,vattnade, torkade tills jag trodde det skulle gå hål på pappret.
Jag lyckades rädda skuggan någorlunda, men det blev inte alls lika bra som den var till en början.
Jag har lärt mig nått nytt i alla fall. Less is more!

Annars tittar jag på mina växter i fönstret och är ute och leker med Fjanten. Nästan alla växter har kommit upp nu. Sådde dem för åtta dagar sedan och de som kommit upp hittills är timjan, basilika, tomat, blå vinda och melon.
Jag väntar på oregano, japansk akleja och paprika.

Inga kommentarer: