onsdag 20 april 2011

Hy

Det är lite snyggare att säga hy än hud tycker jag. Jag kör på hy.
Min hy är ett något som aldrig upphör att vara ett irritationsmoment. Ständigt torr, efter varje dusch måste jag närmast bada i lotion, och om det är riktigt torrt blir det till att smörja flera ggr.
Att händerna torkar ut förstår jag med tanke på hur mycket jag tvättar dem, men knän, armar, och RYGG. Jösses, ryggen, inte att förglömma. Den kroppssida som är svårast att hantera men vållar mig nästan störst bekymmer hy-mässigt. Efter att den bara nuddat vatten blir det fnösketorr och jag kan nästan känna hur den spricker när den spänns över ryggkotorna när jag lutar mig fram.
Och ansiktet sen. Ena dagen torr och stramig andra dagen tvärtom. Flammig och dan. Suck.

Jag hade en mycket användbar och fin hy förr. Varför vill den inte vara medgörlig längre? Jag har inte ändrat några vanor. Käkar som jag alltid har gjort. Faktum är att jag käkar bättre nu än förr då jag praktiskt taget levde på vitt bröd, ost, frukt och oboy.
Är det miljön? Är luften torrare här, mer föroreningar? Eller är det vara en slags naturlig förändring? Hormonell?
Jag blir knäpp på det. I vilket fall har jag tänkt att jag skulle experimentera. Se om huden kan bli bättre av bättre mat. Inte för att jag vet vad jag ska förändra för jag äter redan bra, enligt vad jag kunnat läsa mig till. Alltid hälften grönsaker, mycket frukt, bara magert kött, nästan alltid vatten (ibland kan jag lyxa till det med juice eller ett glas cider)... och den kommer vi till det som jag egentligen borde se upp med. MACKOR! Jag älskar mackor! Jag avgudar mackor. Jag kan leva ett helt liv och bara äta macka, inga problem.
Eller jo, det blir ju problem, enligt frisk hy-hemsidan jag hittade. Bye bye till vitt bröd (vitt mjöl över huvudtaget) och ost. Mina favoriter. Finns det något godare än en lång och frasig baguette med extrasaltat bregott, sallad, tjocka skivor god ost (kanske nån skinka eller rostbiff), söta och krispiga körsbärstomater, mörkröd kraprig paprika, halverade friska vindruvor och en mild fon mjukost, typ brie?? Det vattnas i munnen av bara tanken. Jag njuter aldrig så mycket av mat som när jag äter mackor.

Men i exerimentets anda måste jag lägga av med, eller i varje fall äta mycket mycket sparsamt av vitt bröd(mjöl) och socker. Men ost kommer jag aldrig kunna sluta med, men jag kanske ska sluta sätta i mig ett kg i veckan.
Ok, jag överdriver lite, käkar inte ett kg, men jag äter ost varje dag, och den veckan vi inte hade ost hemma gick jag faktiskt ned ett par hg i vikt. Då kan man förstå hur viktigt ost är för mig, hehe.

Nu ska det bli nya tag... efter påsk :D!

Adjöööööööööööööööööööööö

1 kommentar:

Emmy sa...

Men du! Prova rapsolja på kroppen? En sockerskrubb med rapsolja, mums för kroppen! Och så ricin och bikarbonat i ansiktet? Prova?