måndag 24 oktober 2011

Raka linjer

När jag har mina glasögon på mig så bågnar världen. Ute i glasögonens kanter bågnar världen inåt. Man kan säga att jag ser allting inom parentes. Och så är jag van att ha det.
Jag tycker inte det är nått konstigt med min bågnande värld, utan trivs bra med det. När jag nu har på mig mina linser blir världen rak igen och jag bli sjösjuk.
Det finns massa nackdelar med linser:
- De är nästan helt omöjliga att få in. Det är slumpen som varje gång avgör om de fastnar eller inte. Idag förlorade jag tre linser eftersom de inte ville fästa på ögonen.
- Världen blir rak och i och med det ändras perspektivet och jag får svårt att bedöma avstånd.
- Det tar tid för världen att komma i kapp. Tittar jag snabbt åt ett hår, eller vrider på huvudet snabbt är det som att det tar en halv sekund eller så för världen att springa i kapp ögonen så jag vet vad jag ser.
- Jag ser ut som ett gammalt troll utan mina glasögon. Plötsligt blir huden gropigare och rynkigare. Nu ser jag skuggningen av ögonhålans utkanter, mina kinder blir jättelånga och ansiktet väldigt rektangulärt, dessutom upptäcker man mina ohyggligt mörka ringar under ögonen. Vilket inte syns med glasögon eftersom bågen är i vägen.

På plussidan då?
- Jag får inte vattendroppar på ögonen när det regnar.
- Kan jag vara vänja mig vid dem, kommer jag kunna bada på badplatser och simma under vattnet.

Det är väl det. Tills dess att jag vant mig sitter jag här sjösjuk och yr. Och ser ut som nått som krupit fram under en sten.
Det är tur att jag har börjat renovera lite grann, så jag inte behöver visa mig utomhus bland folk.

Inga kommentarer: