torsdag 15 december 2011

Pepparkakshus

Det blev ungefär 2 kg deg och jag tänkte att det räcker gott och väl till ett eget hus. Och det blir mycket roligare att bygga hus om man är två, så Pernilla och och Feline förgyllde min eftermiddag och kväll. Feline var snabb som en kobra att sätta i sig pepparkaksdeg. Så fort vi tittade bort från degen var klåfingrarna blixtsnabbt när och nappade åt sig en bit deg som snabbt stoppades i munnen med ett brett och stolt leende. Jag och Pernilla kunde inte hjälpa att gapskratta åt henne. Framåt kvällen fick Feline åka hem med sin pappa och jag och Pernilla kunde ägna oss fullständigt åt den ädla konsten att bygga hus av porös pepparkaka.

Pernilla freestylade och satte ihop detta hus. Utan mall! Så modig är då inte jag. Jag klippte ut mallar och hade mig.


Med mjöl i ansiktet och skpritsen i högsta hugg ska jag ta mig an spritsandet. För kompositioneringens skull fick Pernillas hus flytta upp på min borgs tak och hennes spöket Laban vaktar ingången.

Jag tänkte jag skulle göra tegelstenar, och fina utsmyckningar kring fönster och dörrar. Men den enda spritsteknik jag någorlunda lyckats bemästra är det här vågmönstret, som i min nyvunna spritsglädje fick täcka alla skarvar och kanter, hehe.

En väldigt rolig afton. Och mer deg finns det kvar och snart ska det bakas med Fanny och Linnea också! Men idag blir det rimstuga. Har massa paket som det ska rimmas på. Märkligt nog så blir många rim alldeles snuskiga... hur kommer det sig?


Uuu, nu fick jag ont i huvudet... blä

Pernilla har tagit bilderna förresten. min egen kamera vill inte leka med mig och sluta fungera titt som tätt.

Inga kommentarer: