tisdag 25 december 2012

Jul Jul Stråååååååååååååålande jul.

Ja, då var det jul i stugan. Årets höjdpunkt tycker jag allt. Man förbereder sig i veckor för ett enormt antiklimax på julafton....
Om man har otur vill säga. Vi har efter några år kommit in i en rytm som jag är väldigt nöjd med. Hela dagen är jämnt julig från början tillslut, så våra aftnar är ett långt crescendo med en stor final så alla är nöjda när dagen är slut. 

Dagen börjar med grötfrukost vid 09. 
Sen är det lite valfri aktivitet, några (som pyttebror nedan) väljer att finslipa på julrimmen och sitter med julmusik och fnittrar. Andra (som jag och pappa) har lite av kökstjänst och ordnar med dukningen och förberedelser inför julbordet. Några till (som mamma och lillebror) är iväg på eget galej. Vi fixar i ordning utsidan och bygger lite snölyktor, tänder marschaller och lägger ut granris sådär fint och juligt.  

Här sitter Marcus och julrimmar på julbordsdukade bordet.

Sedan är det dags för julbord vid 14-tiden (lite snålt om tid i mitt tycke, jag skulle vilja att man började vid 13. Får se till nästa år).I år slog vi nog alla rekord. Vi är bara fem som firar jul ihop, men ändå lyckas vi laga mat till tvådubbla antalet.

Liten bit julbord

Lite bit julbord från andra änden

Det blev ingen bild på det småvarma, men utöver det som syns hade vi även potatisgratäng, jansson, kamben, kycklingklubba, två sorters prinskorv, köttbullar och potatis.

Mina favoriter är sill, ägg, vörtbröd med senap och liten bit skinka, kalkon"skinkan", hemrökt bog, prinskorv, rödkål, de lättrostade tomaterna i olja med basilika parmesan och vitlök, samt vanlig grönsallad och dressing. Jag åt tre jultalrika under kvällen. Mums!

Sen är det förstås Kalle vid 15 och mumsandet av julgodis. Tomteverkstan är favoriten!

Här står granen grön och grann i stugan. Pappas gran i år. Han gillar glesa granar och färgglada slingor. Och nej, det finns inga barn i våran familj, det blev så många paket ändå, haha. I säcken ligger klapparna till julklappspelet.  

Hög koncentration under Kalle

Vissa somnar...

Han fick ingen julmat men somnade ändå

Ganska söt när han sover

Sen  är det bildstopp för det blev för mörkt, men i slutet av Kalle så är det klapputdelning. I år var Marcus tomte. Först delar man ut klapparna, sen när alla har fått sina klappar får man öppna dem. Så gott som alla har rim tar det en lite stund eftersom alla stannnar upp och lyssnar på rimmet, gissar på klappen och sedan öppnar han/hon som fått klappen och ser vem som gissat rätt. Så vi ägnar väl nån dryg timma åt att skratta åt rim, öppna alla klappar och sen inspektera vad de andra har fått.
I år fick jag:
- Högtalare till laptopen av Mattias.
- Sängkläder av mamma.
- Tofflor av pappa.
- Exklisiva kakor, knäcke och polkahjärtan av Marcus.
- Chokladtomte av mamma.
- Keyfinder av pappa.

Efter allt klappöppnande och skräpslängande är det att roa sig med klapparna, titta på tv, äta lite mer (jag hehe) och roa sig bäst man kan innan det är dags för julklappsspel.
Dags att rensa bordet och fram med säck, äggklocka och tärning och sen spela tills alla klapparna har bytt ägare en sådär 140 gånger och klockan ringer. Jag vann en jojo som blinkar.

när julklappspelet är över är klockan 19 ungefär och alla är mätta, nöjda och glada förhoppningsvis så då sitter man och jäser i soffan, käkar godis snattrar och tittar på film. Svenssons Svensson var väl lite halvtam, men slutet på Tomten är far till alla barnen som vi prickade in efter Svensson Svensson är ju alltid en fullträff.

Sen är julafton slut när man går och lägger sig.

Våran jul är perfekt tycker jag. Det är precis så som jag tycker det ska firas, och jag är riktigt nöjd och glad med jularna numera. Det tog mig ett par år att komma över stressjularna från 90-talet och kunna känna glädje och lite förväntan om jularna och inte stress, ångest och obekvämhet. Det är perfekt att fira med bara familjen och jag är glad att vi är fem stycken. Alldeles lagom :).

GOD JUL! Idag blir det ännu mer julbord. Mumma mumma.

Inga kommentarer: