lördag 19 september 2009

Fint = Kaos

Källaren var så fin. Väggarna var målade, listerna var målade, golvet var målat. Allt såg färdigt och fräscht ut. Men så upptäktes det att reglarna på olika ställlen var svarta och murkna.
Efter lite om och med bestämdes det att ruva ned den fina väggen. Trots allt arbete som lagts ned på den.

Så det har jag och fader gjort idag. Tät klädsel, handskar och ansiktsskydd var ett måste. Om jag inte hade haft glasögonen så hade jag vart tvungen att ha skyddsglasögon.
Efer att ha slitit ned paneler och foliepappret kunde vi taga ner isoleringen. En blandning mellan stenull och gullfiber som på sina ställen var så angripen av mögel att den upplöstes till pulver.Jag överdrver inte när jag säger att en 70-80% av väggarna var helt angripna av mögel. Utan ansiktsmasr hade det inte gått att vistas där inne. Det formligen stank mögel, unket.
Reglerna var så rötna på sina ställen att de blev till småflis när man skulle bända loss dem från väggen.
Helt otroligt att det kunde dölja sig så myclet äckelpäckel undet den fina panelen.
En och annan silverfisk, en skalbagge och något annat som krälade hittade vi. Men underligt nog inte en enda spindel. Som levde.

Flytten till källaren känns nu långt borta ocg vi fokuserar istället på att flytta om lådorna efter mormor så vi får plats med brors prylar.

Over and out.
(ledsen för alla stavfel, orkar inte korra)

Inga kommentarer: