tisdag 15 september 2009

Spraya eller måla

Jag har fått bekymmer.
Jag ska måla om en bordsgrupp som vi haft i familjen sedan urminnes tider. Bordsgruppen kallas för "grå bordet" och är fantasifullt påhittat av att bordet med tillhörande tre stolar är målat grått.
Nu vill jag måla om hela gruppen vit och vet inte hur jag ska göra. Spraya den vit med sprayfärg eller måla den vit med lackfärg.
Jag vill ha en jämnt och fint resultat utan penselstrimmor och utan rinn.
Är jag duktig så är ju sparyfärgen den optimala lösningen. Men då måste jag vara väldigt noggrann så jag inte får rinn.
Väljer jag säkert kort så är ju lackfärgen att föredra eftersom jag har mer kontroll på färgen. Men jag vill inte riskera att få penselstrimmor eller att man ser/känner att det är för tjockt lager färg.

När det kommer till pris så vinner lackfärgen överlägset. 249:- för en liter (plus en bra pensel). Ska jag köpa sprayfärg så jag med säkerhet kan måla hela grå bordet landar den prislappen på 360:-.
Det är ju egenligen fruktansvärt oekonomiskt att spraymmåla. En flaska är på 400 ml och jag behöver sex flaskor för att kunna vara säker på att måla hela bordet.

Vad ska jag välja?

Inga kommentarer: