torsdag 30 september 2010

Blandad kompott

Det var ett tag sedan jag skrev här. Och som rubriken säger så blir det lite blandad kompott i detta inlägg.
Först och främst vill jag nämna boken 1984 av George Orwell. Min bror ville att jag skulle läsa moderna klassiker, och dit räknade han 1984. Sagt och gjort.
Mitt omdöme blir "njae". Alltså, boken är intressant och Orwells "framtidsvision" är väldigt detaljrik vilket får en att tro att han faktiskt studerat ett samhälle som har samma struktur som i boken. Jag fann boken dock väldigt långsam. Det finns tre ställen där det händer något spännande/intressant och som gör att man tänker att äntligen händer det nått.
Det första är efter ca 100 sidor, det andra efter ca 150 sidor och det tredje, där jag tycker boken verkligen tar fart och "gör" efter ca 270 sidor.
Jag vet inte om det beror på att min engelska inte är fullständigt korrekt, med bortsett från de tre punkterna i boken tycker jag att den var riktigt slö. Bara en evig beskrivning av samhället, tankar, känslor, moral m.m. Jag förstår att det är meningen eftersom man som läsare måste ha en fullständig bild av hur mänskligheten och samhället ser ut för att kunna förstå tankegångar och beslut... men jag är rädd att det inte är min typ av bok helt enkelt.

En annan sak som jag tänkte på. Min bror sa att boken tar upp vad som händer i ett övervakningssamhälle (han har inte läst den, bara hört det), men som jag uppfattar det hela så är övervakningen inte det utlösande problemet/största problemet. Det är anledningen, eller motivet om man så vill, bakom övervakningen som är det farliga. Att det finns monitorer och "telescreens" överallt är inte det största hotet.
Motivet är inte säkerhet eller trygghet. Det är makt. Ren och skär makt att kunna göra vad man vill med människor som marionettdockor. Skapa viljelösa, orkelösa, kraftlösa, melankoliska och apatiska skal av människor som fungerar som robotar. Det är det enda motivet. Och man får inte ens ett svar på varför. Sen när målet är uppnått, vad ska man göra med att mänskliga maskiner undrar man. Men det finns inget svar på det.

1984 är en nja-bra bok. Man borde kanske läsa den.

Det som var mest intressant med hela boken var skapandet av "newspeak". Hur det nya språket är uppbyggt, grammatik, ord, ordklasser och annat.

----------------------------

Jag klippte ned Douglas igår. Det är ett nöje att skippa med slipade skär. Framför allt pälsen på ryggen, där den är lite styvare. Där var det som att kamma bort pälsen. Den luddiga valppälsen däremot är hemsk. Den är så tunn och luddig och den växer inte i en bestämd riktning vilket gör det helt omöjlig att klippa eftersom den bara viker sig. Jag fick ta till sax på flera ställen. Därför tog det mig 3 timmar att få honom färdig.



Fick rejält håriga ben på köpet. Det var inte bara obehagligt, det gjorde ont också. De så och tunna håren fastnade i mina porer och när jag skulle ta bort dem var det som att rycka av sina egna hårstrån. Ajje. Jag är inte bra på att välja passande kläder till pälsvård.
Strumpbyxor? Kom igen, Johanna!

-----------------------------------------------------------

Mindre bra natt. Jag hade inte stängt mitt fönster helt så det blev kallt och jag frös. Datorn satte på sig själv vid 04-snåret och jag var tvungen att stänga av den för att kunna sova. Blev alldeles yr och kunde inte somna om förrän efter 05. Var fortfarande yr när jag vaknade. Yr nu med.

Gjorde en fläta

Nu önskar jag god morgon!
God morgon.

3 kommentarer:

Unknown sa...

åh fin fläta ^^ hoppas du mår bättre!

Unknown sa...

äsch, glömde ju säga.. vad fin han blev! ^^ Kommer lägga upp trimbilder på ixxi när jag orkar ta "efter" bilder på henne :) hon blev så liiten xD

Johanna sa...

tack =).
Yrseln släppte sen så nu är det lugna gatan igen :).

Härligt, ser fram emot bilder på Ixxi!!