söndag 5 september 2010

Kyla

Det är en kall morgon.
De senaste dagarna vaknar jag och ligger i fosterställning för att hålla värmen. Fötterna är ändå iskalla.
Jag dristar mig till att tro att det är höst på gång. Redan? Jag tyckte ju precis det var sommar. Vad hände med den? Vädergubben är skyldig oss en lång och varm sommar med tanke på den långa och kalla våren. Tycker jag!!

Jag möblerar om rabatten på framsidan. Nu har jag kommit så långt att jag flyttat på alla de stora växterna. Krusbär, vinbär, smultronschersmin, pioner, ormbunkar, liguster och blåbärsplantor. Har även knött ihop en hel massa smultronplantor i det som nu är en bär-berså. Och så har jag förstört hur många smultron som helst. Jag har inte plast för alla.
Nu är bara fråga hur jag ska fortsätta. Två hörn av rabatten är så gott som klara. Mitt största problem är rabattdelen med kullen mitt i. Hur planterar jag där på ett bra sätt? Och vad planterar jag?
Sen har jag rabattdelen med stenröset och smultronschersminen. Samma fråga ställer jag där. Hur och vad ska jag plantera?
De växterna jag har att använda är skuggröna, massor av smultron, tre funkiaplantor, fem marktäckande veronika och en rosadunig planta jag kan få av min granne. Ska jag ha nått annat blir det till att hitta frön eller ta sticklingar från andras trädgårdar, hehe. Min ekonomi tillåter inte några som helst utsvävningar just nu....

Jag har ju i varje fall ett tag till på mig att fundera. Tjälen kommer inte än och tills dess kan jag leka med ytorna. Jag vill få in mer blommor i rabatten. Som det är nu så är det mesta grönt hela tiden.
I mars/april när alla buskar och träd är kala kommer visserligen vårstjärnorna och lyser upp. Härligt blått. När de blommar över blommar körsbäret vackert rosa, en vecka i maj. De fyra tulpaner som hittat till rabatten blommar då också. I juni blommar pionerna (1 ½ vecka) och schersminen (2-3 veckor). Efter det är det tomt tills praktbrunörten blommar i augusti, och den blommar bara väldigt lite, på en liten yta så man lägger knappt märke till den.
Sen är det grönt fram till oktober/november, sen är det brunt och grått fram till april igen.
Mer blommor vilja jag ha!

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Du får ju slänga med en bild om vi ska kunna försöka föreställa oss!
:)
En snabb tanke, om det är en liten kulle, kan det inte vara fint med marktäckande över hela och sedan en växt med lite höjd mitt på? Lite kungligt? :)

Johanna sa...

Bilder kommer pronto!

Ja, det är en liten kulle. Jag har höga växter bakom, och min tanke har varit att täcka in den med marktäckare...
Men så måste det passa ihop med smultronen vid kanten av kullen, och jag vet inte hur jag ska göra det på ett snyggt sätt... hmm.