onsdag 3 juli 2013

Hundraåttiofjärde dagen

PHU!

Vilken lättnad. Min tand är ok. Tillsvidare i alla fall. Skulle det visa sig att fler flisor ramlar ur den så får jag höra av mig, som tandläkaren sa. Hon kunde inte se några sprickor eller annat så jag hoppas att hon har rätt och det inte är någon fara.
Fanns ingen mening med att "laga" tanden heller eftersom det handlar om någon millimeter som har flisats bort, och i och med att det är mitt på skärytan på tanden (framtand) så komme rjag bara gnaga bort lagningen. Så jag får se ut som jag gör, men lite knaggliga tänder, haha.
Hon trodde att jag kanske gnisslade tänder.
Det har jag inte märkt att jag skulle göra. tecken på det är ju att man ömmar och har ont eller är spänd i käkarna eller huvudet när man vaknar, och inget sådant har jag.
Hon tyckte i alla fall att hörntänderna såg lite för släta ut...
Men men, inget att göra åt det nu. Jag kan bara se till att vårda mina tänder efter bästa förmåga och hoppas det går vägen. Har ingen lust att tänderna ska vittra sönder på mig när jag inte ens är 30. Gärna inte innan 40, 50, eller 60 heller. Jag kan gå med på att de kanske kan bli lite slitna när jag är omkring 70, men i och med att jag planerar att bli 100 får det slitaget vara låååångsamt så jag vill ha mina egna tänder hela livet.
Jag har redan givit upp den allra suraste maten (eller ja, dragit ner på det drastiskt i alla fall, hehe). Och jag äter var 4 timme, inte oftare. Jag undviker att käka godis och sötsaker till vardags. Om jag inte blir bjurden vill säga :). Jag dricker väldigt sparsamt med läsk, och de få gånger jag gör det intas den med sugrör.

Mina kära tänder. Lämna mig inte än!

Inga kommentarer: