fredag 12 juli 2013

Hundranittiotredje dagen

Ibland får man lite sommar. Det är gott det. Jag har ju bestämt mig för att sluta sola så för mig innebär det att sitta med ryggen mot solen under markisen, gloendes på käre faders tomatplantor istället för ut över grannskapet. Inte nog med det är jag nedsmord med spf 30 så inga röda fläckar får en chans att visa sig, hehe.
Att kunna sitta ut på altan och skriva är gott! Att ägna en timma åt att promenera i morses var inte lika gott. Fy fasen vad jag avskyr att promenera. Den timmar var nog den längsta jag upplevt på länge. I avrje fall sen sist jag promenerade, i februari/mars nån gång.
Varför promenerade jag? Jo, jag har motvilligt accepterat att jag kanske måste tänka lite på hälsan. Jag kan inte åka snålskjuts på att jag är mager (ergo ser "hälsosam ut") för sanningen är nog tvärtom.
Och eftersom jag är en ytterst lat person som inte vill anstränga mig för mycket i min hälsosträvan har den gyllene medelvägen fått bli att promenera. Tanken är att jag i varje fall ska promenera 3 ggr i veckan, 1 timma varje gång. Började med det lite grann tidigare i år, men det rann  ut i sanden.
Mätte sträckan jag gick på min runda: 6289 meter.Alltså kan jag dra slutsatsen att jag traskar med en hastighet av nästan 6,3 km/h. När jag traskade i vintras låg jag vid ett tillfälle på 6,7 km/h.
Det kan vara taskig dagsform eller att det är varmt.  Eller så är det så helt enkelt att orken och konditionen har blivit betydligt sämre sen i vintras (och då gick jag ändå i full vintermundering!!).

Då hade jag målet att klara 7 km/h. Jag får återuppta det och se hur det går.

Inte nog med det, så har jag även börjat se över godisintaget också. Eller börjat är väl fel ord. Jag ska börja. Jag har en tanke, helt enkelt :). Minska mängden. Matintaget gör jag inget med eftersom jag tycker jag käkar bra.
Nu ska jag krubba lite panodil eftersom huvudet snart sprängs. Det var ingen god idé att vara ute mycket i solen utan att dricka något. Jäkla kropp som inte blir törstig!

Inga kommentarer: