tisdag 27 juli 2010

Matt och svag

Hur patetiskt är inte det.

Igår var jag Redige Ragnar och var ute i trädgården och röjde. Klippte gräsmattan (det behövdes, på sina ställen var gräset så högt att det hade varit enklare att slå med lie), rensade ogräs iden lilla ligusterhäcken. Varför väljer jag alltid de mest korkade tillfällen att syssla med sådant. Solen gassade och det var vaaarmt. Inte kunde jag ta på mig för lätt klädsel heller. Jag höll på att koka i mina capribyxor och kände mig tvungen att byta till kjol, vilket resulterade i att jag ni har skitsnygga röda rivmärken på smalbenen. Läckert!
Nåväl, efter rensandet och 100 liter vatten bestämde jag mig för att klippa häcken. Och eftersom våran häck är ganska lång på längsta stället. En 20 meter eller så, är det ganska viktigt att den blir rak och jämn. En kortare häck kan man ju fuska med och få det att se bra ut.
Men för min del innebar häckklippingen att jag fick ta fram tjocka stolpar och bulta ned i marken på valda ställen och spänna upp en lina mellan dem, väga in med vattenpasset för att få en sådan rak linje som möjligt och klippa efter den.
Tyvärr hittade jag inte lina som var drygt 20 meter så jag fick göra halva häcken i taget.

Om det bara hade varit att toppa häcken skulle jag vara klar efter en timma eller så, men sidorna ska ju klippas, så det blev till att spänna upp lina igen och sen stå lutad i en väldigt ergonomisk och bekväm arbetsställning för att kunna klippa. Just den där ostbågeliknande ställningen fick min rygg att skrika sedan när jag var färdig. Sliten är rätt ord. Ryggen kändes helt sliten. Ja, jag är gammal nu.
Efter räfsande och uppsamlande var det sedan dags att laga mat. Färsfyllda baguetter, som jag åt med välbehag. Mumma.

Efter det var jag färdig för dagen och satte mig ned. Sen satt jag stilla medan fötterna och ryggen sakta slutade klaga. Och trots att jag har sovit och borde vara utvilad så känner jag mig matt och svag idag.

Fjompigt! För bövelen jag är bara 24, inte ska väl jag vara lika skröplig som en 70-åring heller?!
Jag får helt enkelt låtsas att jag är pigg idag. Jag kanske kan få kroppen att tro att jag är det på riktigt.

Men innan det ska jag snurra runt lite på nätet och "kolla läget". Have a good one!

1 kommentar:

Pernilla sa...

Underbart!
Då skriver jag till dig, som jag gjorde ovan! :)

Och tack vännen, men att jag var rosig berodde nog snarare på värmen och promenaden jag just hade tagit. Haha!

Men när jag bor i Lödöse, och vi ses oftare. Då ska jag göra allt i min makt för att jobba upp din självkänsla! Det innebär bla, smink, hår, foto. Yes, vi ska fokusera på det ytliga i livet och sedan jobba oss inåt! Nog för att du är hur gorgeous som du är. Men det är alltid kul att se sig själv som någon annan, något extra! Så fungerar jag iaf!
Och tänk va roligt vi jämt hade med kameran förr!

(Jag ska försöka posta det här i din blogg men skriver det här med utifall det inte går, som vanligt.)