fredag 30 juli 2010

Märkliga drömmar

Jag drömmer drömmar som är så oerhört detaljrika att det inte finns en chans att jag kan skriva ned dem. Det är jobbigt! Dessutom handlar de om så konstiga saker. Ibland även hemska.

Häromnatten drömde jag att min kompis' barn dog!! Hade ett skotthål i sidan av magen. Jag hittade barnet och tog med mig det för att berätta för mamman att barnet var dött. Gissa om jag vaknade med hjärtklappning! Och det var så mycket detaljer. Vad för slags kläder barnet hade, hur skotthålet såg ut, hur barnet kändes när jag bar det, vilket ansiktsuttryck, frisyr, hur luften kändes när jag andades, hur det lät när jag gick på asfalten. Allting var mörkt omkring mig, det var som jag vandrade i ingenting (bortsett från asfalten). Usch, nej det var ingen rolig dröm. Och det var ändå bara en bråkdel av hela drömmen.

Det jag drömde den här natten var bara konstigt. En del som jag fäste mig vid var att jag befann mig på en slags hylla med en skiljevägg. På andra sidan skiljeväggen stod en gammal kompis till mig som jag inte pratat med på 6-7 år eller så. Varje gång vi pratade kunde jag se orden som flög runt den här skiljeväggen och vi hade en lång dialog som slutade med att vi flirtade med varann. Sedan var det nått som hände, det var nått med skor, jag skulle byta kläder, miljön ändrades och jag var plötsligt i mitt gamla rum i mitt gamla hus, men kompisens röst som fortfarande pratade med mig i mitt huvud.
Även här var det också en massa detaljer. Kläder, de olika miljöerna, vid ett tillfälle gick jag på gräs och kunde se varje enskilt grässtrå och kunde känna hur det kändes.

Det är jobbigt när drömmar är så detaljrika. Det känns som att hjärnan inte kan koppla av ordentligt då. På sätt och vis var det lättare för ett par år sedan när jag nästan alltid hade lucida drömmar. Då var jag aktiv under drömmandet och kunde ändra riktningar och även bestämma vad jag skulle drömma om. Fast å andra sidan så var drömmarna då ännu mer detaljrika, hjärnan kopplade aldrig av och jag vaknade ständigt trött. Mådde uselt gjorde jag också.

Numera får drömmarna vara fria utan min inblandning. Jag stoppar dem endast eller får mig själv att vakna när de blir för intensiva eller detaljrika så jag inte kan sova ordentligt. Jag kan skapa en dörr och gå igenom den i drömmen och sedan skapa en bättre dröm för att sova vidare.

Inga kommentarer: