onsdag 7 juli 2010

Meka moped

Jodå, min moped lever nästan och står fin i garaget. Jag har inte sålt den trots att den stått still i snart 8 år. Mina gamla trotjänare och moppedonk (som jag kallade den när jag var 14) har hängt med sedan -99 och är egentligen ett gammalt ihopbygge som min far monterade samman av två mopeder, årsmodel -91 och -93 om jag inte minns helt galet.

Sedan vi flyttade har den helt enkelt stått och slumrat, och ådragit sig lite åldersbesvär genom åren. Som att läcka olja.
Det fixade jag igår. Pappa hade inhandlat en ny gummimojäng (eller gummisnopp för att använda pappas egna uttryck) som man kan trä över en pip av oljetanken så man kan se hur mycket olja det är i. Oljan läckte nämligen ur den förra gummimojängen.
Så jag fick skruva isär, byta ut och fylla på. Pappa luftade även nån slags ventil till oljan så att alla eventuella luftbubblor skulle söka sig ut.
Sen har moppen stått över natten och jag ska ut om en stund för att se så allt håller tätt. Är det tätt ska jag försöka skruva ihop allting rätt och sedan provstarta.
Fungerar allt som det ska vet jag inte vad jag ska göra. Sälja? Jag vill gärna behålla den, men jag använder den ju aldrig.....
Jag får se vart det lutar.

Sådärja, ett mycket intressant och beskrivande inlägg om min gamla moped pryder sin plats i bloggen.

Ha en härlig dag!

Inga kommentarer: