onsdag 25 augusti 2010

Lite religion

Jag fick den här intressanta kommentaren från Anders härom dagen. Angående mitt intresse för religion och mina tankar kring bibeln:

Hej!
Jag heter Anders och skulle vilja svara på dina frågor. Jag är en fd. hängiven kristen och forskningen på hemsidan www.netzarim.co.il övertygade mig om att jag inte praktiserade den religion som första århundradets Ribi Yehoshua och hans efterföljare hade, vilket var en stor anledning till att jag bytte religion. Ribi Yehoshuas namn förvrängdes sedan till Jesus.

En stor anledning till att jag praktiserar judendom är för att jag känner till ett bevis – formellt logiskt bevis baserat på vetenskapliga premisser - för Skaparens existens och att Dennes Instruktioner finns i ”Moseböckerna” samt att Dennes syfte med mänskligheten är att de ska praktisera de Instruktionerna. [Bevis: http://bloganders.blogspot.com/2009/08/proof-of-existence-of-intelligent-and.html]

Jag skulle vilja svara på en del av dina frågor.


Du skriver: ”d) Kan regler upphöra att gälla?”
Nej, på ovanstående länk bevisas en Ordnad Skapare. En Ordnad Skapare ändrar Sig inte. Även i den judiska Bibeln står det att Skaparen inte ändrar Sig – Malakhi 3:6. 5 Mosebok 13:1-6 förbjuder människan från att lägga till direktiv till ”Moseböckerna” och ta bort direktiv från ”Moseböckerna”. Den som gör det är en falsk profet.

Du skriver: ”4. I Första mosebok 1:26 står det: "Gud sade: Vi skall göra människor som är lika vår avbild, likna oss". Vilka är ”Vi”?”

I ”1 Mosebok” 1:26 används titeln Elohim. Titeln ”Elohim” [pluralform av ”Eloha”] betecknar Skaparen som är en Singularitet. Skaparen är En står det i 5 Mosebok 6:4. Vad titeln ”Elohim” innebär finns att läsa på www.netzarim.co.il ; Glossaries (förstasidan); ”Elohim”.

Du skriver:”5. Varför ska man svära eder genom att lägga sin hand mellan en annans lår? Läs t.ex 1 mos 24:2 ”...Lägg din hand mellan mina lår, jag vill ta ed av dig vid Herren”.”
Det är en felöversättning.

Se följande länk: http://www.netzarim.co.il/BeitKneset/P05%20Khayei%20Sarah.htm

Du skriver: ”7. a) Har bibeln omredigerats någon gång? Finns det texter som tagits bort eller som lagts till?”
Den kristna ”NT” – som jag inte följer - är kraftigt redigerad: http://bloganders.blogspot.com/2010/08/nt-att-kalla-den-kristna-boken-for-nya.html

Om man jämför handskrifter av den judiska Bibeln som hittades i Qumran jämfört med dem som hittades 1000 år senare så ser man att budskapet inte har ändrats.
Läs mer på www.netzarim.co.il ; Glossaries; MT [Masoretic Text]

”d) står kristendomen bakom precis allt som står i bibeln?”

Kristna förstår inte följande: Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i ”Moseböckerna” och den förvrängdes sedan av hellenister [not 1]. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt; och för att följa Messias idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna”. [not 2]

Kristendomen förkastar direktiven i ”Moseböckerna” i strid mot vad den historiska personen Ribi Yehoshua gjorde.
Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim var totalt avskilda Paulus och hans proto-kristendom och sedan kristendomen. [not 2]

“Varför är gud så blodtörstig och hämndlysten? Han verkar hela tiden drivas av ett slags primitivt begär av att krossa människor som tror/gör/är/beter sig fel, och han predikar mer om straff, plågor och andra”

Det står i Hesekiel i den judiska Bibeln att Skaparen vill att alla människor ska omvända sig snarare än att Denne ska straffa dem. Skaparens egenskaper beskrivs i 2 Mosebok 34:5f.

Skaparen hatar ondska. Alla människor som bryter mot Hans direktiv kommer att få ett straff antingen i detta liv eller efter döden – om de inte väljer att omvända sig till att praktisera Hans direktiv, då skänker Han Sin förlåtelse i Sin nåd.

Hans rättvisa nödvändiggör det. Rättvisa och godhet är två egenskaper som går hand i hand. Människan väljer på jorden om hon vill förkasta Skaparens vilja eller om hon vill följa Skaparens direktiv.

Om det inte finns en Skapare så kan det omöjligen finnas en objektiv moral. Då kan ingen människa säga att hennes moral är bättre än någon annans. Ingen kan säga att det Hitler, eller andra massmördare gjorde, var objektivt ont. Om det finns en Skapare är det absurt av en människa att säga att hon vet bättre än Skaparen vad som är rätt och fel. Jag har som sagt ovan citerat ett bevis att ”Moseböckerna” innehåller Skaparens direktiv.

Du skriver:” Varför är gud så orolig att människorna ska vända sig bort ifrån honom? Han var ju den som hade skapar allt. Från minsta amöba till människan. Kunde han inte helt enkelt ha skapat människan med ett gudfruktigt sinne från början så hade han i sluppit i att åratal hålla på att omvända människor till religionen”

Besvaras mer i detta inlägg: Länk

Det går inte att omvända ngn människa till judendom. Det enda man kan göra är att komma med argument-som inte går att vederlägga- och visa på annat sätt med ens liv varför judendom är korrekt. Fortfarande så är det varje enskild individ som beslutar i sitt hjärta med sin fria vilja hur hon ska leva.

” Frukta? Som i betydelsen att vara rädd”
Det är inte den betydelsen. I 5 Mos. 6:4-9 står det att man ska älska Skaparen av hela sitt hjärta, själsliv och allt [inkl. intellekt]. Man är inte rädd för Någon som man älskar av hela sitt hjärta. Mer korrekt --- ”vörda”.

Du skriver: ” Att synda är väl att göra det som gud tycker är fel? Hur kan han fördöma människans beteenden när han uppvisar samma beteende själv? (…)”

Det är enligt Bibeln fel att mörda. De krig i ”Moseböckerna” som beskrivs var mot folk som hade gjort uppror mot Skaparens direktiv. De hade en möjlighet att vända om och börja praktisera direktiven i ”Moseböckerna” och de skulle ha blivit skonade. Kvinnan Rachab hjälpte israelerna och blev skonad.


Du citerar 1 Mos 8:21. Nyckelorden är ”allt levande såsom Jag gjorde”. Det är inget löfte att Han aldrig mer kommer att straffa enskilda individer, folk, osv.

Mord och dödsstraff är två olika saker. Skaparen har gett liv till alla människor, och har rätt att ta livet från de människor som förkastar Hans direktiv. Det är inte ont. Rättvisa är att straffa den som gör onda handlingar.

Du skriver: ”Vidare fortsätter texter som jag tycker märkliga. Som 5 mos 25:18 (…)”

Här kan du läsa mer om den sonen och vad för uppror som krävdes, och hur sonen kunde vända om: http://bloganders.blogspot.com/2010/08/jewish-free-rein-versus-torah.html

Du skriver: ”Ju mer jag läser i bibeln, ju mer förvirrad blir jag. Det är så mycket som motsäger sig. Som det här:Jos 24:19 "... ni förmår inte tjäna herren gud, ty han är en helig gud, en svartsjuk gud och han förlåter inte era brott och synder".Är det inte precis det man får lära sig att gud gör? Förlåter. Det nämns ju till och mer i bönen Fader vår "... och förlåt oss våra synder". Betyder det att man ber förgäves?”

Den judiska Bibeln är konsistent. Skaparen förlåter ”synder” när människorna ber om förlåtelse och omvänder sig från sina ”synder”, och börjar göra sitt bästa att praktisera Hans direktiv i ”Moseböckerna”. Inte annars. Det bekräftas i ”Hesekiel” kapitel 18, ”Jesaja” 1:17-18 – alla verser på hebreiska.

Du citerar Domarboken 19:22-30. OBS! Notera att alla händelser som beskrivs i den judiska Bibeln inte stödjs av Skaparen. Det som beskrivs i verserna var den mannens eget initiativ.

Du skriver: ” Jag vill också säga det att jag vill inte verka fördömande mot de som ändå hittat en substans i bibeln. Jag avundas faktiskt de som har hittat sin tro eftersom jag själv tror att de som har en religion att bekänna sig till känner en större trygghet och förankring i tillvaron,”

Att tjäna Skaparen genom att praktisera Hans direktiv i ”Moseböckerna” är väldigt meningsfullt! Jag har aldrig levt ett så meningsfullt liv som jag haft de senaste åren när jag praktiserat judendom!

Noter
1: http://bloganders.blogspot.com/2010/07/matteus-517-20-i-den-ursprungliga.html
2: Alla uttalanden bevisade på Länk

Hoppas du finner svaren hjälpsamma!

Vänliga hälsningar,
Anders

-----------------------------------------------------

Mitt svar:
Hej.

Tack för ditt svar. Det är alltid spännande att läsa olika religiösa tolkningar. Och att få svar från ett judiskt perspektiv var väldigt intressant.

Det skiljer sig markant mellan dina svar och svaren från prästen man kunde läsa om i mitt huvudinlägg. Det som jag tycker är mest intressant är att se hur gamla rötter kristendom och judendom har. Att de faktiskt delar historik, om än långt tillbaka i tiden.
Bara det faktum att du i egenskap av jude kan/får/vill tolka bibeln med samma "rätt" som en präst vittnar ju om religionernas historia tillsammans.

Får en präst eller imam eller en ateist (eller annan religiös eller ickereligiös person) lov att tolka Torah(n) och bli tagen på allvar?

(jag vet att den här texten kan uppfattas som nedlåtande eller sarkastisk, det är svår med tonfall över nätet. Men jag är ingetdera. Mina kommentarer och frågor är uppriktigt menade!)

Jag fäste mig vid ett svar får dig:

"Det är enligt Bibeln fel att mörda. De krig i ”Moseböckerna” som beskrivs var mot folk som hade gjort uppror mot Skaparens direktiv. De hade en möjlighet att vända om och börja praktisera direktiven i ”Moseböckerna” och de skulle ha blivit skonade. Kvinnan Rachab hjälpte israelerna och blev skonad."

För mig känns inte det mänskligt. Med ett sådant resonemang kan man rättfärdiga mord i religionens namn, och tycker man det är rätt så skulle det betyda att människan inte har utvecklats någonting i fråga om moral, etik eller uppfattandet av mänskligt värde sedan religionens begynnelse (vilket i kristendomen blir väl för ca 2000 år sedan). Och utav det jag har läst i bibeln så beter sig människorna på ett synnerligen primitivt och barnsligt sätt både moraliskt och ifråga om mänskligt värde när det gäller att döda i religionens namn.

Skulle det vara rätt för dig att ha ihjäl t.ex mig om jag inte väljer att följa din skapares direktiv?

Mvh
Johanna

Inga kommentarer: