lördag 21 augusti 2010

Tomater

Jag har verkligen storsatsat på tomater i år! Bara körsbärstomater av varierande storlek och färg!
Lila tomater som står i en bänk på altanen. Gula tomater som står i en drivbänk på gräsmattan. Och röda tomater som står i krukor på altanen.
Det såg mörkt ut ett tag för de gula tomaterna. Jag minns i våras när de bara var små taniga strån men solfläckar. Jag tänkte att det blir inget av dem. Men de överlevde och som de växte när de sedan planterades ut. För att inte tala om explosionen i juli. Och nu... nu har de oräkneliga tomater på gång. En stängel kan ge upp till 120 tomater. Jag behåller två på varje planta. Är annars osäker på om de hinner mogna.
Jag tvivlar även på att de här två stänglarna mognar, men tomater är tacksamma små liv. När det blir för kallt för att vara ute klipper jag helt enkelt av stänglarna och lägger dem inne så tomaterna får efter mogna. Lika gott!

Smakmässigt är det skillnad på tomaterna. De små, röda har en intensiv smak som är väldigt syrlig, nästan sur om man plockar dem för tidigt. De måste vara riktigt röda för att smaka som bäst.
De lila tomaterna har ett fast skal och är mildare i smaken. Man kan nästan äta dem gröna. Ju mer lila de blir, ju sötare smak.
De gula tomaterna smakar minst, de är lite blekare i smaken, men ändå väldigt goda. Smakar ungefär som en blandning av de röda och lila.
Tomater är MUMS!

Inga kommentarer: