onsdag 19 juni 2013

Hundrasjuttionde dagen

Jag kan ju uppdatera lite om balsammetoden. Det ar ju ett tag sedan sist.

Jag slutade använda metoden i veckan. Började nämligen få nån slags mjäll av allt gnuggande i hårbotten. Tanken är ju att man ska massera in balsam i hårbotten i en 2 minuter för att friktionen ska lösa upp och ta bort fett och smuts. Och det har funkat utmärkt. Håren har hela tiden känts rent och och lätt efter att jag tvättat det med balsam. Men efter ett antal veckor så har jag upptäckt nu att masserandet inte riktigt är så bra för min hårbotten. Jag vet inte riktigt om det är mjäll för det är inga såna där hudflagor som ligget löst på hårbotten och flyger omkring när jag rör mig, utan det har varit om jag har kliat mig i huvudet som jag har upptäckt att jag får något under naglarna. Inte helt mysigt.

Så nu har jag slutat med metoden. Ska jag säga något om hur den funkat, kan jag konstatera att det inte är någon mirakelkur. Mitt hår blev inte mjukt, glasigt och fylligt som det tydligen kan bli hos många andra. Mitt såg exakt likadant ut som tidigare och kändes lika dant som tidigare. Den största skillnaden var att håret inte längre kändes så torrt och svintoaktigt när jag tvättade det (som det gjorde när jag använde schampo). Det var alltid glädjande eftersom jag inbillar mig att ett torrare hår är sprödare och delar sig lättare.

Jag har gått över till ett slags mellanting. Jag kör fortfarande med silikon- och oljefria balsam, men istället för ett tvättbalsam använder jag nu antingen sulfatfria- eller lågsulfatsschampon. Och det funkar perfekt! Håret känns inte torrt vid tvättandet, håret går mycket fortare att tvätta, och den konstiga mjällen är väck.

Så så har det gått med balsammetoden. Jag gav den ett ärligt försök, men den var inget för mig. Lågsulfat verkar vara min modell :).

 

Inga kommentarer: