tisdag 10 september 2013

Tvåhundrafemtiotredje dagen

Vattnet smakar plast! Jag är en vattendrickare av rang så det det är med stor förvirring och bestörtning jag gjorde denna upptäckt. Vad ska jag dricka nu?!
Det är en eftersmak långt bak i svalget som smakar plast.
På stenåldern när jag och familjen åkte till Danmark över dagen köpte föräldrar godisryggräckar av plast. Alltså sån där tjock genomskinlig plast med röda kantsömmar och axelremmar och fulla av olika godispåsar. Nån som känner igen beskrivningen? Hur som helst, dessa ryggräckar lämnades i bilen vid ett tillfälle i gassande sol och när vi tog i dem igen kändes de nästan oljiga och "smälta" och det luktade starkt av varm plast. En ganska genomträngande kemisk och besk lukt.
Så smakar vårat vatten.

Jag undrar varför. Kan tänka mig att det har att göra med grävningarna som ägt rum på gatorna här uppe på kullen. Jag har nämligen för mig att de berättade att de gjorde något med vattenledningarna när det grävde här....
Jag vill ha tillbaka mitt goda, kalla vatten!
Jag var så uttörstad i morse att det första jag gjorde var att åka och köpa mig vatten. Smakar ju inte som det vanliga vattnet, men jag slipper plastsmaken i alla fall.

Inga kommentarer: