torsdag 21 juni 2007

Tomat





Idag är det tomatens historia. Måste säga att det är en MARKANT förbättning med mina tomatplantor i år jämnfört med förra året.
Bilden överst visar hur mina plantor såg ut förra året. Bilden under visar hur plantorna ser ut i år. Visserligen har jag inte fått någon frukt på plantorna än, men det kommer. Det är värt väntan när man ser denna kraftiga planta.
Detta är ett bevis på att man alltid lär sig, även när man inte tror det.
Jag har dragit upp alla plantor från frö, busktomat. Förra året började jag sådden i februari/mars. Det gjorde att plantorna började sätta blommor i april/maj och så var det alldeles för tidigt för dem att sättas ut. Stjälkarna var alldeles för gängliga och de fick stöttas tidigt för att inte knäckas, än värre blev det när frukterna kom. Inte nog med att de knappt blev större än körsbärstomater, vissa hann knappt mogna innan stängeln knäcktes och plantan var så gott som obrukbar.
Förra året hade jag dessutom inte så stor kunskap om jord och hur man planterar om.
Jag var ganska försiktigt, vilket bidrog till att jag fick försiktiga plantor.
Iår var jag inte lika försiktig. Jag tänkte att det får bära eller brista. Tomatplantan är tålig, den tål lite misstag. Iår satte jag inte fröna förrän i mitten av mars, plantorna fick sedan stå svalt och ljust och jäklar vilken fart det blev på dem. Kraftiga och härligt gröna plantor. Jag planterade om tre gånger innan utplantering. Varje gång planterade jag till lite över hälfen av stjälken/stammen. När det blev varmt nog fick de vara ute ett par timmar varje dag för att vänja sig. Efter en vecka tyckte jag att det fick vara bra. Vissa plantor hade blivit 60 cm höga och var för stora att ha inne.
grävde tre st, ca 30 cm, djupa hål i trädgårdslandet. Vattnade så att jag trodde plantorna skulle drunkna. Satte i plantorna och fyllde igen med enbart kogödsel. Det tog en vecka eller två, men sen fick de fart och utvecklades till riktigta små buskar. Fantastiskt.
Inte ett skadedjur eller några övriga problem än så länge.
Det är roligt när man lyckas.

Inga kommentarer: