lördag 6 oktober 2007

Klicker, dag tre

Vi var klickat lite idag med. Man ska ju bara klicka i korta perioder tydligen...
Jag bestämde mig för att inklickningen var färdig, men Douglas verkar ändå inte förstå att han ska använda hjärnan mer än nosen.
Jag tänkte nämligen börja med att träna på att torka tassarna. Så jag la helt enkelt ut en handduk på golvet, höll handen med godisen över och klickade när han stod på handduken. Kanske inte världens bästa sätt att börja på, men som tidigare skrivet så har inte jag någon erfarenhet alls av klicker, så för mig kändes det logiskt att börja såhär.
Nu i efterhand så vet jag inte om det var så bra. Douglas verkade aldrig uppfatta att han fick klick och godis när han hade tassen på handduken, han verkade inte ens uppfatta att det fanns en handduk som jag ville att han skulle stå på. Jag kunde hålla handen över handduken i flera minuter och han satt bara och stirrade på mig eller så försökte han gnaga igenom handen och komma åt godisen, han verkar inte förstå alls. Att han fick klick och godis verkar han uppfatta som en ren slump, för han satte aldirg det i samband med att han stod på handduken.

Då är ju frågan hur jag ska få honom att se sambandet. Jag kanske började i en knepig ände. Kanske han förstår bättre om jag sätter mamma på att torka tassarna, och varje gång han beter sig rätt så får han klick och godis. Men jag tror inte det skulle gör någon skillnad, jag kan (även nu) utan klicker stå och hålla en godis framför näsan på honom när mamma torkar tassar och han inte gör ett ljud i från sig. Han är så fokuserad på godiset. Fast å andra sidan så kan ju det betyda att om jag klickar när mamma torkar och har som mål att han enbart ska få en godis för varje tass, tillsist bara en godis när man är färdig med tasstorket. Det måste väl funka? Eller?

Inga kommentarer: