lördag 14 mars 2009

Barnkläder

Tänkte modella upp de barnkläder jag har stickat. Som jag tidigare skrivit hade jag lagt bud på två dockor på tradera, och vann båda två. Den här mörka dockan är 65 cm hög och den ljusa (som ännu inte visas på bild eftersom den hänger på tork) är 56 cm hög. Gissa om det är bra att ha dockorna som riktmärken när man stickar. Jag har redan lite roliga ideér på egenskapade kreationer =).

Alla kläder jag gjort visas inte just nu eftersom en del av plaggen är så små att de måste träs på den mindre dockan, och en del av plaggen är så stora att de ser ut som säckar på den större dockan.... hmm undrar om man skulle ta och köpa sig en tredje, hehe. Fast jag tror det är svårt att få tag på en docka på ca 100 cm med rätta barnprportionerna. Ni ska veta att de var svårt nog att få tag på dessa, och de är inte heller proportioneliga.
Den mörka dockan är i längd som en 5 månaders bebis men har ett mildjemått som en 0-1 månaders bebis. Jag var tvungen att stoppa den lite så den fick rätt mått.
Nåväl, till modevisningen:


En blå klockad hatt.



Ett par tofflor som ska para med en vadlång klänning (för stor för den här dockan).



En tröja (den första jag någonsin stickade) med ett hiskeligt svårt mönster.



Ett par egenhändigt designade byxor av restgarn.



Hatt och jacka (virkat) som ska passa en 1-åring. Därav de långa ärmarna.




Hatten till kreationen ovan.



En lila klänning med en enkel dekoration.



Virkad hatt som parar med en virkad klänning till ett barn i 2-årsåldern.


Röd, enkelt stickad klänning (mosstickning överst) och rosett.





Tofflorna till kreationen ovan. (ingen bra bild. Batterierna höll på att ta slut)



Hatt och jacka med flätor (den senaste jag gjorde). Gjord för en 1-åring, därav de långa ärmarna.


Hatt med flätor till jackan ovan.
När den mindre dockan har torkat och jag har stoppat den hårt blir det fler bilder.
jo, jag vet att jag är en tant i många avseenden. Det ser jag inte som negativt=).
Det är faktiskt väldigt roligt att de vad man kan lyckas med, med bara ett par pinnar och lite tråd.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Gud va duktig du är Johanna! Jätte fint verkligen...

Johanna sa...

Tack =D!