onsdag 11 mars 2009

Hjäälp aliens tar över

Hahaha, jag såg på en komedi för barn igårkväll på 1:an. Märkligt nog gick den vid 21-tiden på kvällen när de flesta barn ska ligga och nana.
Filmen hette The Faculty.

Och jag skrattade och skrattade så tårarna rann. Handlade om ett par tonåringar på en skola där lärarkåren tagits över av någon larvliknande alien med huggtänder, röda känselspröt och som kunde klona sig själv. För att att för att låta larv-aliena ta över fler människor spottade man in dem i örat på dem. Skolans Nörd och Snygga Tjej får se en sådan auktion och undrar "What the fuck is going on?". För att ytterligare öka allvaret i filmen är sedan varannan mening nått i stil med "Shut the fuck up", "Fuck you", "What the fuck?" osv. De samlar den Utstötta-Förmodligen-Lesbiska-Men-Troligen-Inte-Emo Tjejen, Langaren, den Tuffa Idrotts-Men-Ska-Sluta-Och-Satsa-På-Skolan Killen och den Nya Tjejen och kommer fram till den mest logiska förklaringen:

I en svepande närbild kungör Nörden (som förövrigt spelas av Elijah Wood) med en verklig övertygelse "I think Aliens is taking over the school!".
Efter lite logiska förklaringar genom att dra upp gamla sci fi-författare och hävdar att de aldrig skulle ha kunnat skriva de övertygande alien-bäckerna om de aldrig varit i närheten av aliens... eller om de var aliens själva!!!
En bländande och klar slutsats. Jappsolut. Så måste det vara. Alla bli övertygade om att de är invanderade av aliens och på frågan om varför utomjordingarna invarderar en skola lilla Ohio blir svaret "if you were about to take over the world, would you attack the White House, or would you sneak in the back door?" Detta begrundar hela gänget för ett ögonblick och efter det är det ingen tvekan om att det är aliens på besök, som dessutom ska ta över jorden.

Här var jag tvungen att sluta titta eftersom jag hade ådragit mig allvarliga skrattkramper och hade andnöd av allt skrattande. Men jag kan ana hur det slutande. Hela kompisgänger får (genom sitt kunnande av sci fi filmer) listat ut hur de ska göra för att fördriva alienerna från jorden, alla blir glada och på klassiskt amerikanskt vis ber alla om ursäkt som inte trodde på vad kompisgänget sa ,och alla i kompisgänget parar i hop sig med varande eftersom de självklart upptäckte att de blev kära mitt under alienfördrivningen. SLUT.

Nej tacka vet jag lite alien-filmer som "Indipendence day" och "men in Black" som ialla fall har lite substans i jämnförelse med den här.

Ett gott skratt fick jag mig i alla fall.

Inga kommentarer: