lördag 21 mars 2009

Vill du leka?

Barnen tvärs över gatan är så roliga. Och riktigt söta när de är snälla, haha.

Det har varit fint väder de senaste dagarna så barnen har farit fram som skållade råttor och lekt på gatan.
- "Johanna, spela fotboll med mig".
- "Johanna, titta vad jag kan".
- "Johanna, vill du spela bandy med mig?".
- "Johanna, fånga!!"

Fotboll kan jag inte spela. Det nått mystiskt med mina fötter som gör det helt omöjligt att sparka en boll rakt fram. Jag fick alltid vara målvakt eftersom jag var gaska duktig på att fånga bollen med händerna.
Jag blev trött av att bara se på barnen där de for fram. När det tredje syskonet kom ut och ville vara med och leka blev det problem eftersom det bara franns två bollar. Jag anordnade då istället lite griskastning. Döm om min förvånig när jag fick höra att ingen av barnen hade hört talas om att "kasta gris". Men det gick snabbt att lära dem, även fremåringen som inte kan alfabetet, än minde bokstavera till GRIS. Efter en stunds griskastande skulle barnen gå in och detsamma skulle jag. Efter bara ett par minuter knackade det på dörren. Där stod mellersta barnet och frågade mycket försynt: "Johanna, vill du komma ut och fortsätta leka med oss?".
Väldigt sött.
Det var samma barn förövrigt som för två år sedan överraskade mig med frågan:
"Johanna, vad skulle du säga om jag kallade dig mamma?".
Det var ganska svårt att formulera ett bra svar till....

Och fler barn kommer det bli. Våra nya grannar (flyttade hit för ett år sedan) som har lilla ettåringsflickan väntar barn i september. Är väldigt glad för deras skull, och för blivande storasyster. Grattis.

Det känns som det är söndag idag....

Inga kommentarer: