onsdag 25 mars 2009

Yngel (igen)

Jodå, så är det. Nu har det ynglats igen.
Jäkla Mamma Fisk att välja en sådan jobbig tid på dygnet för sitt ynglingsarbete. Vid 22-tiden igårkväll upptäckte fader att det plaskade omkring ett yngel bland plastväxtligheten vid ytan. Jahopp, det var bara att sätta sig och vaka. Ville ju att så många av ynglena som mörjligt skulle överleva, och då måste man hålla koll så inte Mamma Fisk gnager i sig ungarna när de är födda.
Sagt och gjort, jag satt i drugt 2 timmar och stirrade in i akvariet i går kväll och när jag bedömde henne som färdigynglad så fanns de 5 levande yngel. 4 åt hon upp framför ögonen på mig, 6-8 ägg släppte hon också, samt två halvutvecklade yngel.
Nu hoppas jag att de här ynglena överlever och växer sig stora. Ynglet, Enslingen, från förra kullen lever och frodas. Är över 2 cm lång. Jag tror nog att det är en hona.
Den enda fisken som dessutom har ett namn (bortsett från Mamma Fisk), Enslingen.

Annars är det vackert väder, jag ska ut och stripa kompostgaller och önska att våren kunde komma lite mer på allvar. Det är nära nollan här. Brrr.
Beskurit äppleträdet har jag och fader gjort, rensade lite rabatt gjorde jag innan tjälen gjorde en come back. Det är trist när det är fint väder och man inte har nått att göra ute!

God solig dag.

Inga kommentarer: