tisdag 10 november 2009

The Furminator


The furminator is here to take over the world.


I varje fall mig och Douglas värld =D.
Jag fick tipset av en granne att prova att använda en furminator på Douglas eftersom hans päls är hiskelig. Sagt och gjort. Jag budade på tradera på furminator modell medium och vann. Vet inte om det var billigt eller dyrt, men jag tänkte att om den håller vad den lovar så kommer den vara ovärdelig.
Jag fick hem den idag. Och blev förbluffad. Jag trodde inte det var möjligt för en hund (läs vår hund) att fälla så mycket päls.
Till mina stora förvåning fällde han det mesta mitt på ryggen. Jag hade hoppats och trott att det var päålsen på sidorma och låren som skulle försvinna. Men icke.
Jag tycker mig kunna se en förändring i pälsen. Den verkar mörkare och glansigare, och jag vill gärna tro, att genom idogt användande, kommer kunna kamma bort pälsen på låren och på sidan av kroppen hå kan blir snygg igen.
En film som visar hur bra furminatorn fungerar:
Jag kan ärligt säga att jag har aldrig uppnått samma resultat med en karda eller borste. Furminatorn är ett helt suveränt redskap. Tuvärr tog jag inga bilder på Douglas., det får kanske bli vid ett senare tillfälle. Stackars Douglas blev även offer för min iver. Glad i hågen och positivt överraskad kammade jag frenestiskt och upptäckte att det snackars vovver började blöda. Jag hade tydligen råkat skrapa honom med furminatorn, glömst av att den är ganska så vass.
För att bli kvitt skrapade jag mig själv på handryggen så jag också började blöda, och insåg att jag kanske ska vara lättare på handen i fortsättningen.
Trots mitt missöde är jag en glad ägare till en furminator. Med rätt teknik hoppas jag att Douglas päls så småningom kommer kunna glänsa igen.

Inga kommentarer: