torsdag 1 mars 2012

Mat

Det är första mars idag och jag tänkte skriva lite om mat.

Det är svårt det där med mat. Framför allt när jag är så fruktansvärt kräsen. Och nu när jag dessutom är på gång att gå upp vikt blir det ännu svårare. Eller, ja, det är en sanning med viss modifikation. Att bara lägga på sig är ju egentligen ganska lätt. Lätt för mig i alla fall har jag upptäckt. Det är ju bara att äta mer. Tvinga i sig mat tills man sitter yr och inte orkar röra sig.
Man får plats med mer än man tror. Och det är så jag gjort de senaste tre månaderna. Käkat så jag sitter yr och paralyserad i soffan. Inte så skönt, men det har funkat. Och så har jag ökat på med kolhydrater. Mycket mer pasta framför allt, för det läste jag på en hemsida att det skulle man föra om man vill upp i vikt.
Jag kan väl konstatera att det inte fungerar riktigt för mig. Visst lägger jag på mig, men inte på det vis jag vill. Jag vill öka vikt i muskler, inte vaddering. Jag vill vara stark och smidig.

Tro nu inte att jag inbillar mig att det kommer av sig självt. Inte alls. Visst måste man träna och det gör jag. Tre ggr i veckan har jag en rutin som jag går igenom. Har tränat hemma i flera år, men det som jag gjort fel tidigare är att har småtränat fem dagar i veckan. Och det är ingen höjdare för den som ska få vågen att peka uppåt. och så glömde jag alltid återhämningsmålen, så den träningen jag ägnade mig åt då underhöll väl bara den lilla styrkan jag hade.

Så tränar gör jag. Men trots det lyckas jag ändå med konststycken att vaddera mig själv, inte att stärka mig. Alltså att de kilon som jag lägger på mig bara bli "lös vaddering" och inte starka muskler. Och det var ju inte planen direkt. och som jag ser det har det varit mitt överdrivna intag av pasta och snabba kolhydrater och all choklad jag proppat i mig som satt käppar i hjulet för mig. Nu har jag dragit ner på kolhydraterna drastiskt. Måste öka på proteinet, vilket är svårt eftersom protein inte är särskilt gott och är ganska svårätet tycker jag.

Jag har läst att man generellt sätt ska käka 1 gram protein per kg kroppsvikt, gärna mer om man ska gå upp i vikt. Plus att man ska äta mellan 10 och 20 gram efter man har tränat för att musklerna ska återhämta sig och växa. Jag har väl kanske ätit hälften, så det är stora förändringar på min tallrik. Jag har givit mig själv tillåtelse att käka kolhydrater till frukost, men till lunch och middag ska maten bestå av största delen protein och bara en liten del av kolhydrater från bröd/pasta/ris. Sen äter jag ju stora mängder grönsaker som också är kolhydrater, men de innehåller såpass lite kolhydrater/vikt så jag kan inte tänka mig att dem har varit bidragande orsak till vadderingen.
Jag har dessutom alltid frossat i frukt och grönt utan att vara vadderad tidigare.

Nej, jag tror att boven i dramat har varit mitt väldigt chokladätande (socker!) och den alldeles för stora mängden pasta och vitt bröd.
Nu får vi se vad som händer. Antagligen kommer jag tappa lite i vikt medan jag startar om, men det får det vara värt. Bara jag blir starkare och smidigare i slutändan.

Sådär, då fick ni en inblick i vad jag pysslar med nu för tiden :).

Inga kommentarer: