måndag 5 mars 2012

Ny kamera

Mycket nytt nu.
Jag måste skaffa ny kamera. Min gamla trotjänare (canon powershot a720 is) är på sista refrängen och består mer eller mindre av tejp nu för tiden.

Nu är fråga vad för kamera jag ska skaffa mig. En digitalkamera eller en systemkamera.
Systemkameran har ju klara fördelar. Den är bättre helt enkelt. Bättre bildkvalitet (vid högre ISO-tal, en digital ser grynig ut sedan vid iso 200 medan man kan ibland gå över 1000 innan det blir grynig med en systemare), snabbare, fler funktioner m.m. Men den är dyr! Även den billigaste systemaren jag hittat, Canon EOS1100 D IS, kostar ca 4500. Det är mer än vad min dator gjorde.

Fördelen med digitalkamera är ju i första hand priset. Finns bra kameror (beroende på vad man är ute efter förståss) för under 1000-lappen. En digitalkamera är ju också smidigare och lättare. Och man kan få riktigt bra bilder men dem, men enligt mig erfarenhet är man mycket mer beroende av ljusförhållandena för att få bra bilder med en digitalkamera. Eftersom man inte vill ha högre ISO än 200 måste man ha bra ljus. Och oftast tar man mycket bättre närbilden med en digitalkamera än med en systemare, i för sig beroende på oblektivet, men ta EOS1100 med standard 18-55mm objektiv som exempel som har en närgräns på 25 cm, medan en digitalkamera kan i vissa modeller komma ner till 0,5 cm (vilket min gamling har).

Åh vilket i-landsproblem och dilemma. Hur skola jag göra?
Kanske köpa en digital först och senare, när jag är rikare slå på stort och köpa mig en system?

Får fundera och konsultera lite forum på nätet.

Inga kommentarer: