onsdag 9 december 2009

Bebisbild



Tack till Pernilla och Fredrik för att jag fick låna en bild på Feline som motiv till den här bebisbilden.

Jga ska försöka lära mig att måla människor i akvarell med pensel, vilket innebär en teknik som är ganska ny och svår för mig, som synes.
Uppenbara fel på den här bilden som inte har med färgen att göra är att munnen är för långt ned och "plutar" inte lika myclet som originalbilden.

Skuggmässigt är jag kluven. Det som är svårt med människor är att de ser smutsiga ut om man skuggar för intensivt och tar man minsta gnutta svart för att få en djupare skugga, blir det helknasigt.
Jag är van att måla med mycket färg och lite vatten när jag gör hundbilder eftersom hundar är så färgstarka. Till människot funkar det inte på samma vis. Jag måste använda mycket vatten och lite färg och måla på riktigt akvarellvis. Det är jag inte så bra på, därav ser man linjerna alldeles för tydligt vis skuggorna.
Ett stort handhavandefel från min sida var dessutom att inte sudda blyertslinjer innan jag började, samt atr måla ljusa färger innan de mörka. Klassika nybörjarmisstag!

Jag ville att de rosa blommorna skulle vara skira, sköra och näst intill genomskinliga. Ha samma mättnad som den blå bakgrunden, men så blev det tyvärr icke eftersom jag var tvungen at lägga ett tjockt lager med färg för att kunna måla över det mörka håret. Och jag var tvungena tt använda vitt för att kunan få den rosa färgen.

Jag har läst någonstans att om man ska måla akvarell på riktigt ska man aldrig behöva vit färg. Arket i sig ska kunna bidra med allt det vita som krävs.

Nåja, det här blev resultatet i alla fall. Skulle gärna måla fler bilder. Pernilla och Fredrik, om ni läser så får ni gärna ta fler bilder på Feline som jag kan öva mig på. Gärna med lite öppna ögon och mun.

Middagdags.

Inga kommentarer: