torsdag 13 januari 2011

Det går lite uppåt

men jag vågar inte vara för mycket optimist. Det gjorde det för flera veckor sedan också, men sen gick det snabbt nedåt igen.
För att förklara:
Vikten är låg och jag har sedan början av december försökt få upp den, med blandat resultat. Första veckan upp 600g, nästa vecka ner 200g, nästa igen upp 100g, nästa ner 600g osv. Ett jäkla pendlande och marginalerna är så små att det också kan ha att göra med dagsform.
Nåväl, jag bestämde mig att efter trettonhelgen får det bli slut med småätandet av godis och att ta min träninglite på allvar igen. Det var si och så med det under julhelgerna. Och till min glädje visar vågen + 700g idag.
Alltså kan jag konstatera (högst ovetenskapligt) att kolhydrater av socker inte ger mig någonting. Bortsett från en snabb pigghet följt av illamående och nedtämdhet. Jag är nog den enda människan som blir melankoliskt grubblande när jag äter choklad, haha! Om jag lever en vecka på godis skulle jag rasa i vikt.
Däremot kolhydrater av pasta och ris är bra, det går jag upp i vikt av! Så det får bli mer av den varan. Och självklart fett. Måste äta mer fett. Välja grädde i maten istället för att reda den med vatten och mjölk (som jag gör för mamma som ska ned i vikt), strö över lite ost på pastan, ha olja i salladen och att försöka dricka standardmjölk.
Jag som inte ens tycker om mjölk, är en hängiven vattendrickare. Men jag antar att man (läs: jag) är tvungen att anpassa sig och anamma lite nya vanor. Inte går jag upp i vikt av vatten och grönsaker heller. Även om det är det jag mest vill ha...

Nåja, ett jätteintressant viktinlägg har knåptas ihop. Nu ska jag plocka ut matvaror från bilen.
Veckohandling, vettu!

Inga kommentarer: