måndag 3 januari 2011

I sakta mak

Det nya året lunkar på. I sakta mak närmar sig våren, och den längtar jag som en galning efter.
Jag vill att vintern ska vara över nu. Jag vill se barmark och våt jord. Jag vill se knoppar från krokus och snödroppe och jag vill känna den friska doften i vinden av VÅR!

Ja, jag är lyrisk och fullständigt förälskad i våren, och det tänker jag låta mig vara!

Det är skönt att veta att det går åt rätt håll i varje fall. Solen är uppe liiite längre, lyser liiite klarare, luften är liiite högre och allt känns liiite bättre. Bara tanken att det går mot ljusare tider är nog för att bli lycklig. Jag kan blunda med solen i ansiktet och känna att den värmer lite. Jag har glömt av hur det känns. Märkligt att minnet är så kort, det var ju bara ett år sedan (knappt) jag gjorde samma sak.

Jag har en slags hatkärlek för årstidsväxlingar. Från vinter till vår blir jag salig och lycklig, från vår till sommar blir jag varm och förälskad, från sommar till höst blir jag vemodig och från höst till vinter blir jag hopplös. Alltså, jag känner inget hopp.
Visst finns det fina dagar i varje årstid, men jag tycker att fördelningen är orättvis. ag skulle vilja att våren började nu i januari, jag skulle vilja haft sommar från mars till oktober, höst från från oktober till november och vinter i december.

I år mer än någonsin känner jag att jag skulle vilja bo någon annan stans än här. Just för att få längre vår och sommar. Undrar om jag kommer infria det nån gång, att flytta från Sverige....

Nåja, framtiden lägger vi åt sidan för ett ögonblick och fokuserar på nutiden.
I slutet på januari är det dags att plugga i turbofart. Engelska och tyska. Jag kommer inte ha annat än glosor i huvudet, haha.

Inga kommentarer: