måndag 31 januari 2011

En tidiga morgon

Fast den är ju inte så tidig längre. Men i morse var den tidig. Klockan ringde halv åtta, och jag slog upp ögonen så fort att det brände i dem. I dag är första seminariedagen med en riktig lektion. De andra seminarierna och föreläsningarna har varit introduktioner och annat. Så då har man kunnat pyssla medans man lyssnar. Till exempel göra en sån här:

overall till mobilen

Men nu ska man sitta aktiv och prata engelska. Jösses, det hade jag aldrig kunnat tänka mig att jag skulle göra. Prata engelska! Dessutom med en person som har engelska som modersmål och pratar med den sagolika australiensiska accenten. Australiensiska är lite grann som göteborgska. Det är gott att höra den. Känns varm och gemytlig och är lent och mjukt att lyssna på.
Mer av den varan!

Nåja, seminarie och tidig morgon var det ju. Jag är inte van att vara på benen vid den tidpunkten på dagen. Jag är van att vara vaken då, men jag brukar ligga kvar i sängen till omkring 9.30 innan jag behagar sträcka på mig och göra morgon. Det gick ju inte an idag, lektionen började ju 8.30.
Nu känns alla rutiner lite rubbade. Jag är hungrig nu, och klockan är inte ens 12. Ett sekundärt problem i sammanhanget.

Mitt största problem är det som jag studerar. Grammatik. På något sätt har jag lyckats ta mig igenom hela grundskolan utan att lära mig ett dugg engelsk grammatik (nästan ingen svensk grammatik heller för den delen).
- Varför är meningen korrekt när den är skriven såhär, Johanna?
- Därför att det låter rätt!

Så har det låtit genom hela grundskolan. Jag vet (oftast) att något är grammatiskt korrekt för att det låter rätt. Inte för att jag vet varför det låter rätt.
Ja, jösses, jag kommer ha en lååååång vår framför mig.

Och så pluggar jag tyska med. Det hade jag ju nästan glömt. Får ta och sätta fart nu.
Svejsan, god morgon och god lunch!

Inga kommentarer: