lördag 31 augusti 2013

Tvåhundrafyrtiotredje dagen

Glad i hågen klädde jag och far oss i lämpliga skogskläder och kastade korgen över armen och traskade iväg mot Galgbacken. Här skulle vi plocka björnbär! Det finns ett stor fint snår däruppe där vi förra året plockade massor av björnbär och vi tänkte göra en favorit i repris. Svamp hade vi inte så mycket planer på eftersom Lödöse är litet och Tingberg/Pingstalund är mer eller mindre den enda skogen som folk kan nå till fots = det är alltid nån som har hunnit före och plockat alla svampar.

Döm om får förvåning när vi bara slängde ett öga bredvid stigen och faktiskt hittade lite gula hattar. Inte många, men tillräckligt för att det skulle väcka lite svampletarlust också. Tyvärr hade vi bara tur med de kantarellerna... och sån sidensopp eller nått som pappa hittade.
När vi kom upp till Galgbacken blev vi snabbt varse att vi inte skulle hitta några björnbär...Kommunen hade rensat sly för elledningarna som sträcker sig över kullen och därmed kapat all växtlighet vid marken tidigare i våras. Som det växtorakel jag är vet jag ju att björnbär inte får bär på årsskotten så det enda som mötte oss var ett ogenomträngligt snår av björnbärsrevor och nån stackars liten kvist som de missat att kapa bort där det hängde en handfull björnbär och såg lite vilsna ut.
Vi hade lite bättre tur med skogsbjörnbären som vi hittade ganska riktigt av. Tyvärr är de inte riktigt lika söta trots att de r svarta som natten. Men det var bättre än inget, så de fick följa med hem.
Vi hittade två lingon också. Nästan så man kan göra sylt,  haha.

Nåja, vi fick en promenad i alla fall. Och det är ju inte fy skam.
Och så har jag fått mina första myggbett på flera år. Myggor gillar inte mig till vardags, men jag antar att jag var extra söt idag.

Började läsa bok numero två i afton, och en sak slog mig direkt. Är författaden så oengagerade i sin historia att hon glömmer karaktärers namn och attribut??
En person i första boken heter Geilie. I andra boke heter hon plötsligt Geillis. Huvudrollsinnehavaren i första boken är 170 cm lång. I andra boken är hon 180.
Vissa tidsramar stämmer inte heller än så länge, men eftersom boken är lite, lite fanatsy (inte riktigt min genre, men den enda fantasygrejen är en tidsresa, resten är mest skildringar från krig och liv i de olika tidsepokerna), kanske de skeva tidsramarna får sin förklaring längre fram.
Jag kan bli på riktigt störd över såna faktafel. Även om ett namn och en längd inte påverkar själva historien, men det är lite vårdslöst av författaren att glömma sånt tycker jag.
180 sidor in so far....

Inga kommentarer: